Strona główna Biznes i pieniądze Jak odpowiednio i skutecznie zmotywować pracownika

Jak odpowiednio i skutecznie zmotywować pracownika

905
0
zmotywować pracownika
Żeby dobrze zmotywować pracownika należny zrozumieć jego prawdziwe potrzeby

Każdy właściciel firmy chciałby umieć tak zmotywować pracownika, żeby ten przynosił wielokrotnie więcej zysków, niż kosztuje jego praca. W praktyce bywa to bardzo trudne, ale nie niemożliwe. Zobacz koniecznie na co warto w takim przypadku zwrócić uwagę.

Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się kupić nowy gadżet czy zabawkę dla dzieci i po pewnym czasie zauważyć na opakowaniu lekko irytującą naklejkę „nie zawiera baterii”?

Znalezienie odpowiedniej motywacji dla twoich pracowników można porównać właśnie ze zdobyciem takich baterii. Cel jest podobny: pozyskanie energii do działania.

Motywowanie zespołu to bardziej sztuka niż nauka, aczkolwiek możesz skorzystać z którejś spośród czterech poniższych technik, które zwiększą twoje szanse na znalezienie właściwej siły napędowej:

1. Żeby dobrze zmotywować pracownika skup się na całościowym obrazie

Jednym z najbardziej uniwersalnych zabiegów motywacyjnych jest powiązanie bieżących działań z szerszą wizją całości. Przykładowo, kiedy rozkręcasz interes, najpewniej przyświeca ci jakiś głębszy cel poza samym rozwijaniem firmy. Być może chcesz osiągnąć niezależność finansową, aby stworzyć lepsze warunki do życia dla ciebie i twojej rodziny, może pragniesz pomagać innym czy w jakiś sposób ulepszyć świat. Twoimi działaniami kieruje jakaś szersza perspektywa, nie zaś codzienne obowiązki.

Podobnie będzie w przypadku zespołu pracowników. Jeżeli zaobserwowałeś u nich brak motywacji czy produktywności w pracy, przypuszczalnie jest tak dlatego, iż zagubili oni związek pomiędzy tym, co robią, a tym, dlaczego to robią. Porozmawiaj z nimi i spróbuj dotrzeć do ich celów. Dzięki temu, gdy poziom motywacji opadnie, będziesz mógł im o nich przypomnieć.

Pomóż każdemu z nich ujrzeć, w jaki sposób ich fragment układanki wpasowuje się w obraz większej całości. Żeby zmotywować pracownika musi on poczuć że jest ważny, że na niego liczymy i stanowi on niezastąpiony fragment zespołu, mimo że rzeczywistość może być zupełnie inna.

2. Podkreśl znaczenie procesu

Czasem zespół się ociąga, gdyż pracownicy nie dostrzegają problemów związanych z odkładaniem na później poszczególnych zadań. Nie zdają sobie sprawy, iż coś, co wydaje im się nieistotne, w rzeczywistości może stanowić niezbędny punkt wyjścia do dalszych etapów. Nie da się również silnie zmotywować pracownika, gdy nie do końca rozumie on proces w którym uczestniczy. Nie będzie się on wtedy z nim utożsamiał, a tym samym jego działania nie będą dostatecznie efektywne.

Koniecznym może okazać się wyjaśnienie im ciągu wydarzeń, który jest niezbędny do uzyskania zamierzonego celu. Wszystkie etapy są ważne. Jak mówi się w teatrze, nie ma małych ról, są tylko mali aktorzy. Jeżeli zaś chodzi o interesy, nie istnieją małe kroki, a jedynie wąskie myślenie. Oczywiście odnosi się to wyłącznie do sytuacji, w której nie ma nadmiaru zbędnych procedur. W przeciwnym razie powinieneś je zreorganizować i uprościć.

3. Zwróć uwagę na to, co ekscytuje twoich pracowników

Najlepszy rodzaj motywacji nie pochodzi z góry, lecz od samych zainteresowanych. Gdy rozmawiasz z pracownikami, zwracaj baczną uwagę na to, co mówią i w jaki sposób to mówią. Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż nieświadomie dostarczą ci wskazówek, jak w danej chwili najłatwiej ich zmotywować.

Takie wskazówki można określić mianem „słów kluczowych”. Są to słowa czy wyrażenia, które wyróżniają się spośród całej reszty. Są one bardziej podkreślane przy wypowiadaniu. Rozmówca bardziej się wtedy nachyla lub prostuje. Podnosi głos lub akcentuje słowa. Jego oczy się rozszerzają.

Gdy uda ci się odkryć takie słowa klucze, trzymaj się ich i używaj, aby zyskać więcej siły przekonywania. Dzięki nim zyskasz prawdziwie silne argumenty by odpowiednio zmotywować pracownika, a nawet cały zespół.

4. Wykorzystuj wzmocnienie pozytywne

Jednym z najlepszych sposobów, aby położyć podwaliny pod przyszłą motywację, jest docenianie pracowników i nagradzanie ich sukcesów. Jeżeli będziesz ich motywować do podejmowania działań, lecz nie nagradzać osiągnięć, następnym razem, gdy będziesz ich do czegoś przekonywać, okażą się raczej niechętni.

Wyrażanie uznania względem przeszłych zasług jest znakomitą motywacją do osiągania dalszych sukcesów. Jeśli go zabraknie, nie powinieneś się dziwić, że twoi pracownicy są zgorzkniali i prezentują postawę obronną. Ta metoda wydaje się tylko pozornie błaha i nieskuteczna. Warto tu przytoczyć słowa Napoleona Bonaparte, który po zakończeniu jednej ze swoich zwycięskich kampanii stwierdził, że: „…Odkryłem rzecz fascynującą. Ludzie są zdolni umierać dla honorów i odznaczeń…”.

Warto o tym pamiętać, niezależenie od innych metod motywacji, a w szczególności motywacji pieniężnych. Bywają one zdecydowanie nieskuteczne, nawet gdy ich wysokość jest znaczna. Warto bowiem pamiętać o ludzkich potrzebach uznania. Kiedy naprawdę zrozumiemy ludzkie potrzeby będziemy w stanie z łatwością zmotywować pracownika, nawet nie nagradzając go pieniężnie.

Lider musi być stałym źródłem motywacji. To właśnie do ciebie twój zespół powinien przychodzić, aby naładować baterie – z całą zaś pewnością nie po to, by odchodzić z jeszcze mniejszą ilością energii do pracy. Bacz na potrzeby swoich pracowników, a na pewno osiągniesz sukces w biznesie!

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.