Wybór pracownika – Na co zwracać uwagę

wybór pracownika

Odpowiedni wybór pracownika to obecnie bardzo trudne zadanie. W czasie niskiego bezrobocia i wysokich świadczeń socjalnych trudno jest znaleźć właściwych i odpowiedzialnych ludzi, którzy będą dla nas pracować za uczciwe pieniądze. Na co warto zwrócić uwagę przy zatrudnieniu?

Wybór pracownika dla swojej firmy nie jest łatwym zadaniem. Przecież to właśnie od poszczególnych pracowników zależy to, jak będzie działała firma, jaka będzie panowała w niej atmosfera i czy będzie przynosiła zyski. Szczególnie trudna jest sytuacja, gdy na jedno stanowisko mamy setki kandydatów. W takiej sytuacji trzeba ustalić konkretne wymagania i rozważyć, czego nasza firma potrzebuje.

Kryteria, które z pewnością warto rozważyć

Po pierwsze, edukacja. Wybierając pracownika należy zwrócić uwagę na przebytą edukację. To pozwoli ustalić czy dana osoba ma odpowiednie wykształcenie, a co za tym idzie również wiedzę, która okaże się potrzebna do wywiązywania się z nałożonych zadań. Osoba po ekonomii nie zostanie rehabilitantem, a ktoś po polonistyce nie zostanie ekonomistą. Pracownik sprawdzi się na swoim stanowisku tylko wtedy, gdy ma wykształcenie z odpowiedniego kierunku.

Po drugie, doświadczenie. Jest to szczególnie ważny czynnik, który będzie decydował o wyborze pracownika. Działa to podobnie jak w wypadku edukacji – osoba pracująca w sklepie nie zostanie kierownikiem banku. Poza tym ktoś może mieć odpowiednią edukację, a nawet pewne umiejętności, ale brak doświadczenia sprawi, że na danym stanowisku się nie sprawdzi – będzie to dotyczyło głównie wyższych stanowisk. Taki pracownik musi mieć doświadczenie z podobnego stanowiska, co pozwoli mu od razu profesjonalnie wywiązywać się ze swoich obowiązków.

Po trzecie, zaufanie. Pracodawcy powinni wybierać pracowników, którzy wzbudzają ich zaufanie. Aby ustalić czy dana osoba rzeczywiście nadaje się na to stanowisko, warto jej zadać kilka niespodziewanych pytań i obserwować reakcję. Najlepszy kandydat to ten, który jest pewny siebie, zdecydowany i ambitny.

Po czwarte, osobiste upodobania. Dopiero na końcu można rozważyć swoje osobiste upodobania. W tym wypadku można zwrócić uwagę na pożądane cechy charakteru, może zainteresowania, które sprawią, że dana osoba będzie wartościowym pracownikiem. Warto też sprawdzić czy dana osoba lubi swoje zajęcie, bo to wpłynie na jakość pracy.

Jak sobie pomóc?

Przy wyborze pracownika dobrze jest korzystać z pomocy, a nie polegać wyłącznie na sobie. Warto współpracować z zaufanymi osobami i zwracać uwagę na ich opinie o każdym kandydacie. To pozwoli zauważyć więcej aspektów i rozważyć kandydaturę danej osoby pod różnymi kątami. Okaże się to bardzo pomocne i na pewno pozwoli znaleźć najlepszą osobę na dane stanowisko. Wtedy współpraca będzie przebiegała właściwie, a nowy pracownik pozytywnie wpłynie na firmę i prowadzony przez nią biznes.

Źródło: accommo.pl

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!