Jak się uczyć – Nauka pod presją

nauka pod stresem

Nauka jest źródłem stresu. Niezależnie od tego, czy bierzesz udział w napiętym programie studiów medycznych, czy też kursie internetowym, poświęcenie czasu oraz energii na naukę to złożony proces. Co więcej, nauka może kolidować z pracą, życiem rodzinnym oraz innymi zajęciami w ramach ograniczonej ilości energii, którą dysponujesz. Z pewnością przyjdą trudne momenty przed większą próbą, jaką może być termin oddania pracy zaliczeniowej czy egzamin końcowy.

Stres to zupełnie naturalna reakcja. Nie oznacza, że masz problemy z nauką ani że nie potrafisz przyswoić zadanego materiału. Istnieje nawet pozytywna odmiana stresu, zwana „eustresem”, która w istocie może działać motywująco – nie o takim stresie jednak będziemy mówić. Dystres – negatywny rodzaj stresu – jest tym, który powoduje problemy, mogące zaburzyć tok twojego nauczania. Na szczęście dystres można kontrolować. Mimo że poniższe rady nie są cudownym środkiem na rozładowanie każdej napiętej sytuacji, z pewnością pozwolą zminimalizować stres podczas trwania procesu edukacji.

Poznaj objawy stresu

  • Poznaj różnicę między normalnym i szkodliwym stresem. Pamiętaj, że stres to naturalna reakcja organizmu, szczególnie na nieprzyjemne niespodzianki, groźne zdarzenia, itp. Problem pojawia się, gdy doświadczasz częstych, nasilonych epizodów stresu lub wtedy, gdy staje się on chroniczną dolegliwością.
  • Dowiedz się, jak stres może odbić się na twoim organizmie. Bywa, że częsty, silny stres idzie w parze z objawami takimi jak: nawracające bóle głowy, zmęczenie, bezsenność lub trudności z odpoczynkiem, a także niestrawność. Chroniczny stres nierzadko łączy się też ze zgrzytaniem zębami, problemami z pamięcią, przejadaniem się lub nadmiernym piciem, poczuciem dezorientacji, a także szeregiem innych dolegliwości. Stres osłabia ponadto układ odpornościowy, prowadząc do częstych przeziębień oraz infekcji. Wywołuje również napięcia oraz bóle mięśni, hiperwentylację i arytmię serca.

Jeśli dokuczają ci podobne objawy, nie bagatelizuj sytuacji. Pierwszym krokiem do radzenia sobie ze stresem jest jego identyfikacja i przyznanie się przed samym sobą do problemu.

Pierwsza pomoc: Co można zrobić doraźnie

Objawy związane ze stresem mogą cię dotknąć w dowolnym momencie. Nawet jeśli teraz panujesz nad sytuacją, może się zdarzyć, że zwykła drobnostka będzie kroplą, która przeleje czarę. Jeśli zaczynasz czuć się przytłoczony, wykorzystaj poniższe porady, by natychmiastowo poradzić sobie z narastającym poziomem stresu.

  • Oddychaj głęboko. W ten sposób dotlenisz organizm i złapiesz chwilę oddechu. Połóż się lub usiądź prosto. Połóż rękę na brzuchu, tuż poniżej pępka. Powoli wciągaj powietrze przez nos, aż napełnisz płuca. Zanim je wypuścisz, wstrzymaj na chwilę oddech. Kilkukrotne powtórzenie tej czynności powinno przywrócić ci spokój na tyle, byś mógł odzyskać jasność spojrzenia.
  • Zrób coś kojącego. Jesteś głodny? Spragniony? Czujesz, że nadchodzi ból głowy? Krótka zmiana otoczenia – np. spacer w okolice fontanny czy wyjście na balkon – pozwoli ci się pozbierać. Co więcej, wykonując krok w celu polepszenia swojego samopoczucia, niezależnie od tego, jak mały by on nie był, dajesz ciału i umysłowi sygnał, że wszystko jest pod kontrolą. Zjedz zdrową przekąskę, napij się wody lub herbaty – lepsze to niż zapychanie się śmieciowym jedzeniem czy sięganie po alkohol.
  • Stosuj przerwy, by poprawić swoją produktywność. Jeśli zadanie, które wykonujesz, można na chwilę odłożyć, zrób to. Gdy jesteś zestresowany, raczej nie będziesz w stanie wykonać go dobrze. Nawet w przypadku presji czasu – np. na egzaminie – lepiej jest poświęcić minutę na uspokojenie myśli zamiast działać pod napięciem.

Porady długoterminowe: Zrozum, jak funkcjonujesz i przejmij nad tym kontrolę

Stres najczęściej podlega pewnym wzorom i cyklom. Poprzez obserwację samego siebie i analizę takich cykli zdobywasz wartościowe informacje, które pomogą ci radzić sobie ze stresem. Gdy już uda ci się opanować bieżącą sytuację, użyj poniższych wskazówek, by stworzyć własny plan walki ze stresem.

  • Określ, jak u ciebie objawia się stres i co go wywołuje. Z czasem zauważysz wyraźne wskazówki, które świadczą o tym, że wpadasz w szpony stresu, nawet jeśli nie odczuwasz go świadomie. Może być to na przykład silny ból głowy czy sztywnienie karku – potraktuj takie sygnały jak ostrzeżenie. Czegokolwiek byś w danym momencie nie robił, okazuje się, że owa czynność jest dla ciebie źródłem stresu i powinieneś postarać się uspokoić. Spróbuj zidentyfikować takie zadania, a może przedmioty akademickie.
  • Dziel zadania na etapy. Duże zadania można podzielić na mniejsze części, do których znacznie łatwiej podejść indywidualnie. 15-stronicowy referat wyda się mniej przytłaczający, gdy wydzielisz sobie po 3 strony na dzień, a następnie po 5 stron poprawiania dziennie. Będziesz oprócz tego odczuwać więcej satysfakcji, gdy uda ci się wykonać poszczególne etapy niż w sytuacji, gdy zrobisz mały krok naprzód w ramach dużego zadania.
  • Unikaj odkładania na później. Dzielenie zadania na części na niewiele się zda, jeśli zostawisz sobie wszystko na ostatnią chwilę. Ustal ilość czasu, który masz zamiar poświęcić na naukę i trzymaj się tych ustaleń. Przez ten czas ucz się pilnie i bez poczucia winy odłóż zadanie, gdy czas ten upłynie. Badania pokazują, iż regularna nauka w stanie odprężenia jest o wiele bardziej efektywna niż gorączkowe przyswajanie wiedzy na ostatnią minutę.
  • Nie obawiaj się odmawiać. Oczywiście nie powinieneś zaniedbywać swoich obowiązków poza nauką, nie jesteś jednak zobowiązany do udzielania pomocy każdemu, kto o to poprosi. Potrzebujesz czasu i mentalnej przestrzeni, by nauka przynosiła oczekiwane efekty. Jeśli oznacza to ominięcie jakiegoś wydarzenia czy rezygnację z dodatkowej pracy, niech tak będzie.
  • Dbaj o zdrowie. Stres to reakcja fizjologiczna. Dbając o zdrowie, łatwiej ci będzie sobie z nim radzić. Jedz regularnie zdrowe posiłki, unikając śmieciowego jedzenia – szczególnie w trakcie nauki. Jeśli nie ćwiczysz regularnie, najwyższy czas zacząć. Choć wydaje się to nieintuicyjne, wysiłek fizyczny tak naprawdę doda ci energii. Ponadto ogranicz lub pozbądź się szkodliwych nawyków, takich jak palenie czy późne wstawanie z łóżka, gdyż pozbawiają cię one energii, utrudniając naukę.

 

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!