Jak uczyć się efektywnie – 6 prostych kroków

uczyć się

Niezależnie od tego czy chcemy coś poznać na własny użytek, czy też zamierzamy zdać jakiś egzamin, proces zdobywania wiedzy zawsze można udoskonalić. O jego ostatecznym powodzeniu, oprócz własnych zdolności, decydować będzie kilka najważniejszych czynników. Żeby uczyć się efektywnie warto przede wszystkim zwrócić uwagę na poniższe warunki.

Dobrze zorganizowana i efektywna nauka wymaga zwykle odpowiedniego przygotowania. Dlatego warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych aspektów w budowaniu odpowiednich warunków. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

Przestrzeń

Po pierwsze musisz przygotować sobie miejsce do nauki – w sensie fizycznym i mentalnym. Najczęściej uczysz się, przygotowując na jakiś rodzaj sprawdzianu, jak np. egzamin. Często na myśl o tym czujesz zniechęcenie, jakbyś miał przed sobą wysoką górę, na którą musisz się wspiąć. Jeżeli jest to dobrze znany ci stan, weź głęboki oddech i poczekaj chwilę, zanim przejdziesz do dzieła.

Zastanów się, w jaki sposób przygotowujesz sobie wygodne miejsce, gdy robisz coś, co naprawdę sprawia ci przyjemność, np. oglądasz ulubiony program telewizyjny. Jak się usadawiasz? Rozsiadasz się czy zwijasz w kłębek? Czy masz ulubione ubrania domowe? Stawiasz przed sobą jakiś konkretny napój lub przekąskę? Wypożycz sobie te „umilacze” na czas nauki, aby mogła się ona stać przyjemniejszym doświadczeniem. Jeżeli oswoisz fizyczną przestrzeń, ta mentalna również stanie się przyjaźniejsza.

Wiele osób bagatelizuje ten element i nie potrafi zachwiać odpowiedniego skupienia, a także nie posiada dogodnej atmosfery. Warto zatem zadbać o odpowiednią przestrzeń by uczyć się szybciej i znacznie bardziej skutecznie.

 

Miejsce

Stwórz swoją osobistą strefę pracy. Nie musi ona przypominać typowego miejsca przeznaczonego do pracy – wielu uczniów oraz studentów postrzega takie otoczenie jako odpychające. Opierając się na spostrzeżeniach z poprzedniego paragrafu, postaraj się urządzić przyjemne miejsce do nauki, które odpowiada twoim preferencjom.

 

Tempo

Znajdź sobie optymalne tempo pracy. Sprinterzy pracują szybko, ciężko i zrywami, podczas gdy maratończycy rozkładają obciążenie i powoli pną się ku szczytowi. Nie istnieje żadne jedynie słuszne tempo nauki – chodzi tu wyłącznie o to, aby odpowiadało ono twoim potrzebom. Przyjrzyj się, jaki jest twój ulubiony styl pracy i dostosuj do niego tempo. (Musisz jedynie pamiętać o tym, iż jeżeli wolisz uczyć się powoli, musisz przeznaczyć na to zadanie więcej czasu).

Niezależnie od samego tempa, musisz pamiętać, że tak samo jak aktywność ważne są przerwy (w przypadku większej części osób sprawdza się 10 minut odpoczynku na 30 nauki). Żeby uczyć się bardziej efektywnie przeznacz owe przerwy, aby nagrodzić się jakąś małą przyjemnością.

 

Pamięć

Dobrze jest uświadomić sobie, jak działa pamięć. Oto klucz: w przypadku dowolnej sekwencji człowiek najlepiej zapamiętuje pierwszy i ostatni element. Cokolwiek będziesz próbował zapamiętać, najłatwiej będziesz sobie przypominał początek i koniec, natomiast środek już mniej przejrzyście. Nie zmienisz tego, gdyż w ten sposób działa mózg, nie ma więc sensu z tym walczyć. Zamiast tego wykorzystaj ów fakt na swoją korzyść, tak organizując naukę, aby najważniejsze informacje zawsze znajdowały się na początku oraz końcu danej sekwencji materiału.

 

Metoda

Zawsze dobrze jest mieć plan. Niezależnie od tego, jak wielkie i złożone na pierwszy rzut oka wydaje się stojące przed tobą zadanie, mając realny plan, niezawodnie będziesz w stanie je wykonać.

Warto rozbić sobie cały materiał do nauki na mniejsze części. Najlepiej, aby każda z nich pokrywała się z jakimś spójnym tematem. Często zdarza się tak, że dostrzeżesz jeden czy dwa kluczowe elementy, które się wyróżniają i układają w umyśle w logiczną całość, łatwo zapadając w pamięć. Możesz ich użyć jako cegiełek do budowania swojej wiedzy.

Klasyczne sztuczki stosowane przez specjalistów od pamięci obejmują tzw. „pałac pamięci” (lub „rzymski pokój”). Technika ta polega na umiejscawianiu wszystkiego, co chcesz zapamiętać, w konkretnych lokacjach w domu czy pokoju. Użyteczne jest również posiłkowanie się humorem – zabaw się kluczowymi pojęciami i zbuduj z nich coś śmiesznego lub szokującego. Będziesz zaskoczony, o ile prostsze staną się do zapamiętania.

 

Mapy myśli

Mapa myśli to prosty diagram, który możesz wykonać, aby wizualnie wyróżnić ważne informacje. Możesz stworzyć taką mapę, zaczynając od słowa czy frazy kluczowej dla danego tematu w środku. Powiązane z nim, podrzędne kategorie będą od niego odchodzić jak gałęzie, od nich zaś mniejsze, odpowiadające podkategoriom, itd. Wyróżnione przez ciebie kategorie mogą odpowiadać czemukolwiek, co uważasz za istotne. Mogą być to ważne terminy, pojęcia lub zadania do wypełnienia – wszystko, co tylko pomoże ci w nauce czy organizacji danych.

Mapy myśli są łatwe do opanowania. Jeśli nie stosowałeś ich do tej pory, zobaczysz, jak pomocnym są narzędziem przy zapamiętywaniu dużej ilości informacji – o wiele skuteczniejszym niż konwencjonalne listy. Jeżeli nie jesteś zadowolony ze swoich obecnych zdolności do robienia notatek, spróbuj budować mapy myśli podczas zajęć czy wykładów i przekonaj się, czy sprawdzają się lepiej.

 

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie by uczyć się szybciej i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!