Kolor – Czy ma znaczenie dla sukcesu

kolor

Zastanawiasz się może, czy kolor ma znaczenie dla sukcesu? Co by było, gdybyś się dowiedział, że powodzenie w życiu jest tak proste do osiągnięcia jak nauka kolorów? Otóż może takie być.

Poszukując drogi do sukcesu, warto wiedzieć, że zrozumienie psychologii koloru odgrywa tu istotną rolę. Znajomość zasad, wedle których różne barwy wpływają na nastrój, a także rozeznanie w tym, jak ludzie reagują na kolory, pozwoli ci zaszczepić dowolną myśl lub ideę bez wypowiadania choćby jednego słowa. Kolor jako środek komunikacji niewerbalnej da Ci możliwość kształtowania społecznych interakcji, od spotkań biznesowych po randki. Zapoznaj się z listą cech i właściwości, powszechnie przypisywanych barwom:

CZERWONY

Czerwony to kolor energii, witalności i pasji. Noszą go osoby, które dążą do dominacji nad wszystkim. Pobudza emocje i motywuje do działania. Zbyt dużo czerwonego w otoczeniu może jednak wywoływać irytację, zdenerwowanie, a nawet gniew. Zbyt mało sprawia natomiast, że stajemy się ostrożni, bojaźliwi i skłonni do manipulacji. Jest to prawdopodobnie barwa o najsilniejszym działaniu. W reklamie czerwień jest często stosowana w odniesieniu do produktów przeznaczonych dla mężczyzn. Ogólnie postrzega się ją jako mocny bodziec do podjęcia akcji. Zachęca ludzi do działania na poziomie emocjonalnym zamiast używania rozumu; odwołuje się do instynktów. Czerwony kolor ma znaczenie dla sukcesu w zakresie mobilizacji i ostrzegania. Często używany jest jako ostrzeżenie, nowość lub wyjątkowość.

POMARAŃCZOWY

Pomarańcz wyzwala optymizm i jest dobrze znany jako kolor podnoszący na duchu. Łączy cechy czerwieni i żółci, od pierwszej z barw biorąc energię, a od drugiej ciepło. Ma również właściwości pobudzające apetyt. Wielu restauratorów wkomponowuje kolor pomarańczowy w menu lub elementy dekoracji, aby zachęcić klientów do jedzenia. Pomarańczowy jest również kojarzony z pragmatyzmem połączonym z artystycznym zacięciem. Dzięki temu cieszy się popularnością wśród firm, które oferują narzędzia potrzebne do tworzenia.

ŻÓŁTY

Spośród wszystkich kolorów ten jest w najwyższym stopniu łączony z zabawą, otwartością, ciepłem i radością. Żółty wyraża wyjątkowość oraz indywidualizm, które cechują ludzi kreatywnych. Ten kolor ma znaczenie dla sukcesu w reklamie, gdyż przyciąga uwagę ze względu na wywoływane uczucie ciepła. Jest chętnie wykorzystywany w związku z produktami czy lokalami, które mają być postrzegane jako zapraszające i otwarte na ludzi. Jako przykład może posłużyć sieć McDonald’s, która używa koloru żółtego, aby przekonać ludzi o swej otwartości i zaprosić ich do środka.

NIEBIESKI

Kolory wymienione powyżej należą do barw ciepłych, natomiast niebieski rozpoczyna listę barw zimnych. Niebieski to kolor zaufania, symbolizujący szczerość i więź między ludźmi. Jego łagodność czyni ten kolor popularnym wśród psychologów oraz wszystkich, którzy chcą nawiązać z klientem swobodny i pełen wsparcia kontakt. To wrażenie bezpieczeństwa sprawia, że jest on chętnie wykorzystywany w branży reklamowej. Niebieski zachęca do odprężenia się i spokojnego rozważenia działania (co jest przeciwieństwem czerwonego i jego bezpośredniego wezwania do natychmiastowego działania). Praktyka wskazuje jednoznacznie, że niebieski kolor ma znaczenie dla sukcesów w branży internetowej, bowiem niemal wszystkie najważniejsze serwisy korzystają z jego odcieni, poczynając od Facebook.

ZIELONY

Jest to kolor najsilniej kojarzony ze wzrostem i odradzaniem się. Zieleń nasuwa skojarzenia z wiosną, co z kolei przywodzi na myśl zmiany i nowy początek. Dzięki temu jest to barwa odpowiednia dla artykułów odwołujących się do „świeżości” czy też dla nowych linii produktów (świetnie sprawdza się w procesie zmiany marki). Zielony nadaje się również do inspirowania rozmyślań o pieniądzach, dzięki czemu może służyć do zachęcania klientów do korzystania z usług banków. Z tym kolorem kojarzone są dolary, wciąż najważniejsza waluta świata.

BRĄZOWY

Jest on przeciwieństwem fioletu. Reprezentuje ziemię i to, co się z tym wiąże, czyli stałość oraz niezawodność. Może nie jest to barwa bijąca po oczach, jednak znakomicie wypełnia swoje zadanie. Jest bezpretensjonalna i w 100% praktyczna. Może wydawać się nieco nudna, jednoznacznie sygnalizuje jednak stabilność; nie ozdobna, lecz skuteczna. Firma UPS to świetny przykład marki kojarzonej z tym kolorem. Brązowy kolor warto wykorzystywać w budowaniu wizerunku o bardzo trwałych podstawach działania oraz systematyczności i przywiązaniu.

FIOLETOWY

W reklamie kolor ten symbolizuje arystokratyczność. Wykorzystywany jest w kontekście produktów, które mają się jawić jako luksusowe. Marka, która posługuje się fioletem, sygnalizuje w ten sposób najwyższą jakość produktu, z którą idzie w parze jego wysoka cena. Jeśli twoja firma stawia na prestiżowy czy luksusowy styl życia, warto postawić na ten kolor. Fioletowy kolor ma znaczenie dla sukcesu, szczególnie w zakresie podkreślania ekskluzywności, wyjątkowości i ulotności.  

Nie ważne z jakiego powodu dobierasz kolory. Czy jest to szata graficzna twojej prywatnej strony czy też wizytówki. Niewątpliwie kolor ma znaczenie dla sukcesu jaki możesz osiągnąć. W jego doborze musisz przede wszystkim kierować się ustalonym celem i wizerunkiem jaki chcesz stworzyć, a nie subiektywnymi preferencjami. Wybieraj kolory z głową.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie dla problemu jak przeciwdziałać manipulacji i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!