Jak sprawić by psychika stała się mocniejsza

psychika

Słaba psychika to czynnik znacznie ograniczający możliwości osiągnięcia sukcesu, zarówno w obszarze życia zawodowego, jak i prywatnego. Uniemożliwia ona wykorzystanie naszych wszystkich talentów i zdolności. Istnieją jednak sposoby na jej wzmocnienie i widoczną poprawę życia. Dowiedz się jak to uczynić!

Osoby o dużej wytrzymałości psychicznej, jak sportowcy, budzą zasłużony podziw. Nasze możliwości fizyczne są w dużej mierze zdeterminowane przez budowę ciała. Możesz trenować do woli, lecz raczej nie pobijesz Usaina Bolta w sprincie. Z kolei wytrzymałość psychiczna jest czymś, czego można się nauczyć i doskonalić – proces ten wymaga jedynie ćwiczeń i wytrwałości.

Oczywiście niektórzy ludzie są z natury mocniejsi psychicznie niż inni, lecz każdy może nad tą cechą pracować i osiągać satysfakcjonujące rezultaty. Słaba psychika może być wzmocniona, wymaga jednak treningu i intensywnej pracy.

Siła psychiczna to zdolność do działania na najwyższych obrotach, gdy gra toczy się o wysoką stawkę. Niezależnie od tego, czy chodzi o sfinalizowanie ważnej transakcji, czy o walkę ze straconej pozycji, mocne nerwy sprawiają, iż nie dajemy się przytłoczyć trudnej sytuacji. Dobra wytrzymałość psychiczna sprowadza się do tego, że robimy wszystko, co najlepsze, niezależnie od swojego aktualnego samopoczucia.

Innymi słowy, siła psychiczna polega na poświęceniu, robieniu czegoś, co sprawia ci trudność, przesuwaniu kolejnych granic, nie poddawaniu się w obliczu trudności czy wytrwałym odgrywaniu roli, w której nie czujesz się najlepiej. Chodzi o stawianie celów nieco ponad swoimi aktualnymi siłami.

Łatwo powiedzieć. Z całą pewnością nie każdy sportowiec wyróżnia się wrodzoną wytrzymałością psychiczną? Jak zatem można tę cechę poprawić u siebie, by słaba psychika nie ograniczała naszych możliwości i komfortu życia?

Kontroluj swój umysł, bo inaczej on przejmie kontrolę nad tobą

Sprowadzając wytrzymałość psychiczną do podstawowych elementów, polega ona na prostym wyborze: będziesz kontrolował swój umysł, albo on przejmie kontrolę nad tobą. Jeżeli nie panujemy nad własnym umysłem, bezwolnie poddajemy się wszystkiemu, co zostało tam wcześniej zakodowane.

Przeciętny człowiek nie programuje swojego umysłu, lecz przyjmuje to, co spotyka na swej życiowej drodze, z dobrodziejstwem inwentarza i wykorzystuje później do rozwiązywania problemów, i radzenia sobie z różnymi sytuacjami. Zatem słaba psychika to rodzaj szkodliwego kodu, który zapisał się w danym umyśle.

Na przykład, jeśli twoją wyjściową reakcją na momenty dużego ryzyka jest strach, lęk czy nadmierna ekscytacja, dzieje się tak dlatego, iż w którymś momencie życia podświadomie nauczyłeś się, że taka strategia działa. Może ona nie być najmądrzejsza, lecz została zakodowana w twoim umyśle, gdyż w przeszłości się sprawdziła.

Gdy zaakceptujemy takie programowanie, najczęściej przestajemy się nad daną sytuacją zastanawiać, tylko działamy odruchowo. Słaba psychika jest zatem zbiorem odruchowych reakcji na bodźce zewnętrzne.

Jeśli zatem chcesz wzmocnić swoją psychikę, najpierw musisz przeprogramować myślenie. Jedną z podstaw jest nauka skupiania się na celu, nie pozwalając dojść do głosu wątpliwościom i samokrytycznym myślom. Żeby osłabić negatywne myślenie należy przejąć całkowita kontrolę nad działaniem. Raz przemyślany i ustalony cel powinien być realizowany, bez dalszego rozpatrywania jego słuszności, szans powodzenia, itp.

Wszystko jest w twojej głowie

Większość artykułów na temat wytrzymałości psychicznej rozbija ją na mniejsze kategorie, jak skupienie, opanowanie, pewność siebie, odwaga, itp. Być może ma to sens z naukowego punktu widzenia, jednak utrudnia zastosowanie pewnych zasad w praktyce.

Poniżej znajdziesz opis prostszego i bardziej naturalnego procesu, który pozwoli ci wzmocnić słaba psychikę i znacznie sprawniej funkcjonować, gdy naprawdę ma to znaczenie. Do dzieła!

1. Myśl pozytywnie

Bardzo łatwo dać się zgnębić samemu sobie, dopuszczając do głosu wewnętrznego krytyka za każdym razem, gdy sprawy przybierają niekorzystny obrót, choć to nic nie daje. Walcz z podejściem samokrytycznym i postaraj się zebrać pozytywną energię, która będzie ci towarzyszyć przez resztę rozgrywki. Wysoka samoocena wymaga jednak stałej i wytrwałej pracy nad sobą.

Jeśli naprawdę przyłożysz się do eliminacji negatywnych myśli, twoja uwaga automatycznie przeniesie się na te pozytywne, a to z kolei sprawi, że z większym prawdopodobieństwem będziesz mógł cieszyć się z sukcesu. Pamiętaj przy tym co mówią wszyscy ludzie, którzy w życiu osiągnęli coś znaczącego. Wskazują oni w większości na decydujący czynnik determinacji, wytrwałości i wytrzymałości.

2. Skup się wyłącznie na tym, co możesz kontrolować

Oczywiście grasz po to, by wygrać. Jednak oddawanie się rozmyślaniom na temat potencjalnego wyniku tylko odwraca twoją uwagę i zaśmieca umysł nieistotnymi, rozpraszającymi myślami. Nikt nie ma 100% wpływu na osiągnięcie celu. Zawsze istnieją jakieś czynniki obiektywne, które mogą istotnie decydować o jego realizacji. Nie należy jednak zbytnio się nimi przejmować i zawsze realizować swoje zadania.

Radą na zwalczenie słabej psychiki jest skupienie się na chwili obecnej i pozwolenie, by sprawy przybrały swój naturalny bieg. Skoncentruj się na tym, co możesz kontrolować – na swoim podejściu i nastawieniu. Co zdarzy się na następnym etapie czy na końcu, nie ma znaczenia. Taka postawa sprzyja rozluźnieniu, koncentracji i dawaniu z siebie jak najwięcej w kluczowych momentach.

3. Utrzymuj emocje na stabilnym poziomie

Niektórzy łatwiej poddają się skrajnym emocjom niż inni, a słaba psychika bierze nad nimi górę. Im więcej takich „górek i dołków” zaliczysz, tym większe prawdopodobieństwo, że popadniesz w nadmierną ekscytację lub też zostaniesz przytłoczony przez daną sytuację. To z kolei stawia cię na niekorzystnej pozycji, jeśli chcesz konsekwentnie zdobywać punkty.

Kluczem jest odpowiedni dystans do gry. Dzięki temu nie pochłoną cię skrajne emocje. Skup się nie tylko na tym, aby nie wpaść w dołek – również nadmierny entuzjazm jest niewskazany, gdyż taki stan także zakłóca skupienie. Wyobraź sobie siebie spokojnego i opanowanego nawet w skrajnych sytuacjach. Działaj tak, jakbyś miał z podobnymi do czynienia setki razy, a w końcu naprawdę tak się poczujesz.

 

Czytaj dalej

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!