Korzyści zdrowotne wynikające z aronii

aronia

Aronia zyskuje w ostatnim czasie dużą popularność wśród konsumentów dbających o zdrowie i chcących dodać więcej składników odżywczych do diety. Te małe ciemne jagody są pełne składników odżywczych i antyoksydantów, takich jak witamina C i antocyjany, które oferują wspaniałe korzyści zdrowotne dla tych, którzy chcą poprawić swoje zdrowie poprzez lepsze odżywianie.

Świeże owoce aronii są powszechnie stosowane w sokach, dżemach, syropach i winie. Suszone owoce aronii, które są dostępne w wielu sklepach ze zdrową żywnością, mogą być spożywane, jako zdrowa przekąska, dodane do musli, lub używane w pieczonych babeczkach i innych smakołykach. W niektórych krajach suszone owoce aronii są wykorzystywane do wytwarzania antyoksydacyjnej herbaty ziołowej.

W tym artykule szczegółowo wyjaśnię, dlaczego owoce aronii są tak dobre i jak można czerpać żywieniowe i zdrowotne korzyści z tego owocu.

Aronia to super przeciwutleniacz

Aronia ma bardzo silne właściwości antyoksydacyjne. W rzeczywistości, jagody aronii mają najwyższe zdolności antyoksydacyjne wśród innych owoców ocenianych do tej pory – stan na 2012 rok. Właściwości te z kolei mogą być przypisane do związków fenolowych obecnych w aronii, ale wysokie poziomy witaminy C w tych super jagodach mogą również odgrywać pewną rolę.

Proantocyjany polimerowe i antocyjany to dominujące grupy związków fenolowych obecne w jagodach aronii i w soku z aronii. Występują one również w herbacie i czerwonym winie.

Przeciwutleniacze ochronią przed wieloma chorobami zwyrodnieniowymi, takimi jak rak i choroby serca, a także spowalniają procesy starzenia organizmu. Są również ważnym składnikiem diety przeciwzmarszczkowej, ponieważ pomagają chronić skórę przed szkodliwym wpływem zanieczyszczeń środowiska, dymu tytoniowego, promieniowaniem ultrafioletowym słońca i innych czynników, które powodują produkcję wolnych rodników.

Jak czerpać korzyści z aronii

Według badań opublikowanych w 2005 roku, całe owoce aronii mają wyższą aktywność antyoksydacyjną niż sok. Tak więc teoretycznie, wybieraj świeże lub suszone jagody aronii, a przyniesie Ci one maksymalne dużo korzyści przeciwutleniających. Jednak prawie wszystkie czyste produkty z aronii są niezwykle bogate w przeciwutleniacze. Zaleca się jedną łyżkę aronii dziennie.

Pożywienie pełne błonnika

Suszone owoce aronii są pełne błonnika – w porcji 100 gram zapewnia 16,9 gramów tego niezbędnego makroskładnika odżywczego. W przeciwieństwie do innych makroelementów, w tym węglowodanów, tłuszczy i białka, błonnik nie jest trawiony przez organizm. Zamiast tego przechodzi stosunkowo nienaruszony przez układ pokarmowy, dlatego jest on związany z licznymi, unikalnymi korzyściami zdrowotnymi. Niektóre z tych korzyści to zdrowe wypróżnienie i ogólna poprawa zdrowia, obniżenie poziomu cholesterolu, zmniejszenie masy ciała – najlepiej w połączeniu z ćwiczeniami i ogólnie zdrową dietą, a także zmniejszone ryzyko wystąpienia problemów związanych z wysokim poziomem cukru we krwi.

Aby korzystać z obecności błonnika, jagody aronii koniecznie zakup suszonej, gdyż sok zawiera bardzo mało błonnika. Suszone owoce są również znacznie lepszym źródłem błonnika niż świeże jagody.

Sprawdzone właściwości antynowotworowe aronii

Jedzenie regularne aronii jest jedną z najlepszych porad dla osób, które chcą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Zespół naukowców z Wydziału Żywienia i Nauk o Żywności na Uniwersytecie w Maryland analizował ekstrakty bogate w antocyjany, z takich roślin jak winogrona, borówka, czarne jagody i aronia, w chemoprewencyjnej aktywności w przypadku raka jelita grubego. Wszystkie trzy ekstrakty hamują wzrost komórek nowotworowych, ale ekstrakt z aronii był najsilniejszym inhibitorem. Aronia uznana została za naturalny owoc powstrzymujący rozwój chorób nowotworowych.

Aronia a leczenie przeziębienia

Czy jesteś podatny na przeziębienia i grypę? Dieta z łyżką suszonych jagód aronii lub soku może być tym, czego potrzebujesz. Jagody te były tradycyjnie używane przez Indian Potawatomi do leczenia przeziębień, a ostatnie badania potwierdzają właściwości przeciwwirusowe i wysoką zawartość witaminy C. Grupa bułgarskich naukowców odnalazła podczas badań in vitro aktywność przeciwwirusową wobec wirusa grypy typu A, jak również działanie bakteriostatyczne wobec Staphylococcus aureus i Escherichia coli.

Wybieraj produkty z aronii bez cukru, takie jak czyste suszone jagody lub czysty sok, aby czerpać maksymalne korzyści dla odporności i wzmocnienia organizmu. Można również spróbować herbatę przez zaparzanie pokruszonych, suszonych owoców w gorącej wodzie. Aronia to wspaniały sposób na zachowanie dobrej kondycji zdrowotnej i dobrego samopoczucia.

 

Jeśli spodobał się Wam nasz artykuł koniecznie go polubcie lub skomentujcie poniżej.

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!