Awokado jako jeden z najlepszych składników diety

awokado

Dla niektórych pewnie jest zaskoczeniem jak wiele dobra płynie z korzystania z dobrodziejstw, jakie daje nam ten niepozorny owoc. Awokado to istna „bomba” dla naszego zdrowia, o której warto się przekonać na własnej skórze. Tym bardziej, że to naturalny składnik pełen korzyści dla naszego organizmu.

Awokado jest niewątpliwie jednym z najbardziej wartościowych produktów żywnościowych, jakie natura daje człowiekowi. To wspaniały owoc o wszechstronnym wykorzystaniu, a do tego jest bardzo smaczny i zdrowy.

Nazwany jest „owocem maślanym” ze względu na wysoką zawartość dobroczynnego dla zdrowia tłuszczu – kwasu oleinowego, mającego m.in. naturalne własności regenerowania i odmładzania skóry. W średniej wielkości awokado – o wadze ok. 270g – znajduje się aż 41g tłuszczu, podczas gdy inne owoce zawierają go tylko w śladowych ilościach, najczęściej w przedziale 0,2-0,4g.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze właściwości zdrowotne awokado.

Korzyści zdrowotne awokado:

  1. Zapewnia doskonałe odżywienie

Awokado to owoc drzewa o nazwie Persea Americana. Jest szczególnie ceniony za wysoką wartość odżywczą i doskonałe walory smakowe. Stanowi także główny składnik guacamole, czyli pikantnej pasty do chipsów z tortilli.

Awokado pozwala zapobiegać podjadaniu między posiłkami. U niektórych uczucie sytości po jego spożyciu trwa nawet 5 godzin, w ciągu których żołądek jest pełny i nie domaga się zaspokojenia głodu. Jedzenie świeżego awokado może znacznie zwiększyć wchłanianie beta-karotenu, a także przeobrażenie nieaktywnej witaminy A w jej czynną postać.

Witamina A jest silnym przeciwutleniaczem, który wspiera zdrowie skóry oraz pracę i funkcje układu immunologicznego, wspomagając tym samym walkę z toksynami i wolnymi rodnikami.

Awokado zawiera różnorodne składniki odżywcze, w tym 20 różnych witamin i minerałów. 100g tego owocu może zaspokoić znaczną ilość dziennego zapotrzebowania ludzkiego organizmu:

  • Witaminę K: 26%
  • Kwas foliowy: 20%
  • Witaminę C: 17%
  • Potas: 14%
  • Witaminy B5: 14%
  • Witaminę B6: 13%

Ponadto awokado zawiera niewielkie ilości magnezu, manganu, miedzi, żelaza, cynku, fosforu, witaminy A, B1 – tiaminy, B2 – ryboflawiny oraz B3 – niacyny. Jest pełen zdrowych tłuszczów, błonnika, wpływającego korzystnie na utratę wagi i zdrowia metabolicznego, a także wiele ważnych składników odżywczych. Nie zawiera natomiast cholesterolu, sodu i ma niską zawartość nasyconych tłuszczów.

Tłuszcze w awokado są również bardzo odporne na utlenianie, dzięki czemu olej z awokado to zdrowy i bezpieczny wybór w kuchni.

  1. Obniża ciśnienie krwi

Połączenie wysokiej zawartości potasu w awokado, wynoszącego ok. 30% więcej niż w bananach, z kwasem tłuszczowym omega-3 oraz kwasem oleinowym, jest bardzo korzystne w obniżaniu ciśnienia krwi oraz zmniejszaniu ryzyka wystąpienia udaru.

  1. Leczy choroby serca

Choroby serca są najczęstszą przyczyną zgonów na świecie. Wiadomo, że istnieje kilka markerów związanych ze zwiększonym ryzykiem. Należą do nich przede wszystkim: wysoki poziom cholesterolu, trójglicerydów, stany zapalne, a także nadmierne ciśnienie krwi.

Awokado jest bogate w jednonienasycone tłuszcze, które pozwalają utrzymać prawidłową kondycję serca. Zawarte w awokado jednonienasycone tłuszcze obejmują cenny fitoskładnik – beta-sitosterol, którego działanie obniża poziom LDL, potocznie nazywany „złym cholesterolem”, a także triglicerydów, przy jednoczesnym wzroście HDL, czyli tzw. „dobrego cholesterolu”.

Specjalistyczne badania wykazały, że regularne spożywanie awokado jest w stanie:

  • zmniejszyć poziom całkowitego cholesterolu,
  • zmniejszyć stężenie trójglicerydów we krwi nawet o 20%,
  • obniżyć poziom cholesterolu LDL o nawet do 22%,
  • zwiększyć HDL nawet o 11%.

Awokado łączy w sobie zdrowe dla mózgu kwasy tłuszczowe omega-3 z naturalną witaminą E, co zapewnia klinicznie potwierdzoną prewencję przeciw rozwojowi choroby Alzheimer’a, a nawet cofaniu jej we wczesnym stadium.

Zawarta w awokado witamina B6 oraz naturalny kwas foliowy z wysokiej zawartości folianów, pomagają z kolei regulować homocysteinę, która, jeśli jest jej zbyt dużo, jest zwiastunem złej kondycji serca.

  1. Działa przeciwstarzeniowo

Owoc awokado nazywany jest czasem nazywany „Mistrzem Antyoksydantów”. Zawarty w nim antyoksydant – glutation doskonale wspiera prawidłową pracę wątroby i systemu nerwowego. Jest również odpowiedzialny za uzupełnianie i „odzyskiwanie” innych przeciwutleniaczy w ludzkim ciele. Związek ten jest uznawany za niezbędny dla utrzymania silnego systemu immunologicznego. Awokado jest jednym z niewielu naturalnych produktów, które zwierają duże ilości glutationu.

  1. Działa przeciwzapalnie

Stan zapalny uważany jest za zjawisko leżące u podstawy większości chorób niezakaźnych. Awokado odznacza się obfitością fitoskładników, głównie takich jak polifenole i flawonoidy, które posiadają właściwości przeciwzapalne. Pozwalają one tym samym zapobiegać wielu poważnym dolegliwościom i chorobom.

  1. Wspomaga trawienie

Zawarte w awokado składniki odżywcze i enzymy zmniejszają stany zapalne w żołądku. Poprawiają one również zdolność organizmu do wchłaniania karotenoidów oraz innych substancji odżywczych. Roślinny tłuszcz z awokado może także pomóc we wchłanianiu substancji odżywczych z pokarmów roślinnych.

Jeśli chodzi o składniki odżywcze, ich ilość nie jest jedyną rzeczą, która się liczy. Trzeba też być w stanie je absorbować, czyli przenieść z przewodu pokarmowego do reszty organizmu i narządów, w których mogą być użyte. Niektóre z nich są „rozpuszczalne w tłuszczach”, co oznacza, że muszą one być łączone z tkanką tłuszczowa w celu ich efektywnego wykorzystania.

Awokado zawiera witaminy A, D, E i K, wraz z przeciwutleniaczami, takimi jak karotenoidy. Wykazano, że dodanie awokado lub oleju z awokado do sałatki lub salsy może zwiększyć absorpcję przeciwutleniaczy nawet 15-krotnie. Jak zatem widać, awokado nie tylko jest bardzo pożywne, może także znacznie zwiększyć wartość odżywczą innych pokarmów roślinnych, które na co dzień spożywasz.

  1. Chroni oczy

Awokado zawiera karotenoid – luteinę, która jest antyoksydantem chroniącym oczy przed uszkodzeniami wywołanymi stresem oksydacyjnym, prowadzącymi do słabego wzroku, zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.

  1. Pomoc w zapobieganiu raka

Owoc ten zawiera sporo witamin C, E i A, czyli silnych przeciwutleniaczy, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, a także witamin z grupy B. Wśród nich szczególnie cenny jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu.

Liczne badania wskazują, że ekstrakt z awokado hamuje wzrost komórek raka prostaty i raka piersi. Wykazano również, że może się on przyczynić się do zmniejszenia skutków ubocznych działania chemioterapii.

  1. Łagodzi objawy zapalenia stawów

Zapalenie stawów jest bardzo częstym i dokuczliwym problemem zdrowotnym. Istnieje wiele rodzajów zapalenia stawów, a większość z nich ma charakter chroniczny. Badania wykazały, że awokado oraz olej sojowy mogą zmniejszyć objawy zapalenia stawów, związanych z chorobą zwyrodnieniową stawów.

  1. Pielęgnuje zdrową skórę

Awokado, oprócz zastosowania w kuchni, idealnie nadaje się jako naturalny komponent odżywczy maseczek do twarzy czy włosów, dzięki swojemu regenerującemu i wygładzającemu działaniu. Niweluje także wszelkie podrażnienia i stany zapalne. Można je spotkać w wielu kosmetykach naturalnych i preparatach pielęgnacyjnych.

Może macie jakieś interesujące uwagi na ten temat i chcielibyście się nimi podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!