Dieta na zdrowe i mocne paznokcie

paznokcie

Zdrowe i mocne paznokcie to niewątpliwie marzenie każdej kobiety, niezależnie od wieku i pozycji zawodowej. Warto pamiętać, że jednym z najważniejszych warunków ich utrzymania jest stosowanie odpowiedniej diety, bogatej w niezbędne składniki odżywcze.

Nikt nie ma wątpliwości, że zdrowe odżywianie jest źródłem licznych korzyści: obniża ryzyko chorób, wspomaga układ odpornościowy, podnosi poziom energii i pozytywnie wpływa na sen. Czy zdajesz sobie jednak sprawę, iż konkretne pokarmy mogą również poprawić twój wygląd?

Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się, które składniki odżywcze zapewnią twoim paznokciom siłę i blask.

Paznokcie rosną w tempie mniej więcej jednej dziesiątej milimetra dziennie, co oznacza, iż do pełnej regeneracji paznokieć potrzebuje od 4 do 6 miesięcy. Zdrowe paznokcie są gładkie, bez prążków czy rowków. Mają jednolity kolor i fakturę; pozbawione są plamek oraz przebarwień.

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku przemęczenia, wzdęć czy wysypek, stan paznokci często jest odbiciem tego, co dzieje się wewnątrz naszego ciała. Na przykład prążki czy plamki na łożysku paznokcia najczęściej świadczą o niedoborach pokarmowych, natomiast przebarwienia – na kolor zielony lub żółty – mogą być wyznacznikiem poważniejszych problemów, jak przewlekłe zapalenie oskrzeli. Jeśli martwi cię stan twoich paznokci, skonsultuj się z lekarzem.

Według popularnego powiedzenia „Jesteś tym, co jesz.” Aby poprawić wygląd i stan paznokci od wewnątrz, podążaj za poniższymi wskazówkami żywieniowymi.

Jedz migdały i orzechy włoskie

Migdały i orzechy włoskie zawierają duże ilości niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3. Udowodniono, iż poprawiają one funkcjonowanie mózgu, chronią serce i redukują zapalenia. Ponadto są potrzebne, by paznokcie rosły silne i nie rozdwajały się. Posyp sałatkę czy gotowane warzywa połową garści orzechów lub też dodaj je do jogurtu.

Pełne ziarno dostarcza żelaza

Żelazo jest pierwiastkiem niezbędnym dla zdrowia paznokci, ładnej cery i wzrostu włosów. Produkty pełnoziarniste, jak pieczywo czy makarony, są dobrym źródłem żelaza. Dodatkowo możesz je pozyskać z mięsa, jaj, ciemnozielonych warzyw liściowych oraz roślin strączkowych.

Pamiętaj o białku

Paznokcie składają się z płytkowych warstw, złożonych z białka zwanego keratyną, które znajduje się również we włosach oraz skórze. Kobieta potrzebuje średnio 110-170 g białka na posiłek, natomiast mężczyzna – 140-200 g. Najlepiej wybierać jego optymalnie źródła, wśród których znajdują się: ryby, indyk, kurczak, białko jaja, niskotłuszczowe produkty mleczne, soja oraz chude czerwone mięso (spożywane okazjonalnie).

Posypka z siemienia lnianego

Siemię lniane charakteryzuje się wysoką zawartością kwasów tłuszczowych omega-3, błonnika oraz białka. 100 g siemienia zawiera tego ostatniego aż 25 g. Aby organizm mógł owe składniki odżywcze przyswoić, siemię powinno zostać zmielone. Dodaj łyżeczkę mielonego siemienia do płatków śniadaniowych, sałatki, soku lub koktajlu białkowego. Możesz również zjeść je na sucho.

Co jest najważniejsze

Trwała poprawa urody jest zależna od dbałości o zdrowie od wewnątrz. Zacznij od zdrowych wyborów żywieniowych i obserwuj pozytywne zmiany, obejmujące wygląd skóry, włosów oraz paznokci.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!