Dieta śródziemnomorska – Jakie przynosi korzyści

dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska to szeroki zakres produktów i metod przyrządzania potraw, wykorzystywanych na co dzień w wielu krajach, na styku trzech kontynentów. Niebywały sukces zawdzięcza swoim wyjątkowym smakom i korzyściom zdrowotnym.

Dieta  śródziemnomorska wzorowana jest na jednej z najzdrowszych kuchni świata, czyli rodzimej kuchni Greków, Hiszpanów i Włochów. Jej źródła widać jednak również w kuchni tureckiej, bałkańskiej i północnoafrykańskiej. Dieta śródziemnomorska ma ogromny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, utrzymanie prawidłowej wagi ciała, ale i urodę. A poza tym… jadłospis ułożony wg tej diety, to same pyszności!

Skąd ten pomysł?

Nie da się ukryć, mało która kuchnia regionalna jest tak mocno polecana przez lekarzy i dietetyków.

Rodzima kuchnia krajów śródziemnomorskich zasługuje jednak na tę szczególną uwagę, bowiem według wielu badań tamtejsi ludzie dużo rzadziej chorują na groźne choroby układu krążenia (zawały, miażdżyca, udary) oraz nowotwory. Może więc rzeczywiście warto się przyjrzeć temu co kuchnia śródziemnomorska ma nam do zaoferowania?

Dieta śródziemnomorska, a odchudzanie

Dieta śródziemnomorska jest niewątpliwie jedną z najzdrowszych diet, a do tego pozwala schudnąć. Na pewno nie są to jednak spektakularne i szybkie efekty. Dlatego też dieta ta nie należy raczej do typowych diet odchudzających, jej głównym zadaniem jest bowiem wyrobienie zdrowych nawyków żywieniowych i ogólna modyfikacja jadłospisu już na stałe, a nie na miesiąc czy dwa. Istnieje jednak szansa, że oprócz znacznej poprawy stanu zdrowia, również ubędzie nam kilka kg (o ile tylko nie będziemy przesadzać z porcjami?)

Dieta śródziemnomorska i jej wpływ na urodę

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jaki wpływ na nasz wygląd ma to co jemy. Niewłaściwa dieta szybko odbija się na naszym wyglądzie. Dieta śródziemnomorska jest bardzo bogata w wiele cennych dla urody składników, dlatego też będziemy nie tylko zdrowsi, ale i piękniejsi! Dosłownie, bo znacznie poprawi się stan naszej cery, włosów i paznokci.

Walory zdrowotne diety śródziemnomorskiej

Podstawową zaletą tej diety są oczywiście jej walory zdrowotne. Dieta śródziemnomorska jest bardzo bogata  w nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik, antyoksydanty, flawonoidy (ogólnie w przeciwutleniacze), witaminy oraz cenne  kwasy omega 3. Dieta ta znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby starcze (np. Parkinsona), miażdżycę, nowotwory złośliwe, udary, zawały i inne choroby związane z układem krążenia.

Nie tylko zdrowa.. ale i pyszna!

Prawda jest taka, że przejście na dietę śródziemnomorską to prawdziwa przyjemność. Podstawą tej diety są produkty zbożowe, a więc makarony, kasze, pieczywo. Równie wiele jest świeżych owoców i warzyw oraz orzechów. Tłucze zwierzęce należy zastąpić dużo zdrowszą oliwą z oliwek. Kolejnym ważnym elementem jest nabiał, sery (np. feta, ricotta, mozarella) oraz jogurty naturalne.

Dieta śródziemnomorska unika wieprzowiny, a spożycie mięsa takiego jak drób czy wołowina ogranicza  tak, by minimum dwa – trzy dni w tygodniu były dniami wegetariańskimi. Koniecznie należy także wyeliminować z diety tłuste wędliny. Nie brakuje tu natomiast ryb i owoców morza, takich jak tuńczyk czy ostrygi, co ma ogromny wpływ na walory zdrowotne tej diety. Do przyprawiania posiłków używa się dużej ilości czosnku (który ma właściwości antynowotworowe!), cebuli oraz ziół.

Jak widać, potrawy przygotowane według zasad kuchni śródziemnomorskiej mogą być naprawdę smaczne! Tu stawia się bowiem nie na restrykcyjne ograniczenia, a na wysoką jakość używanych produktów, które są nie tylko zdrowe, ale i smaczne.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie problemu, jakim jest zdrada małżeńska i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!