8 zdrowotnych korzyści ze stosowania mąki z semoliny

mąka z semoliny

Szukasz zdrowego zamiennika mąki? Czy myślałeś już o mące z semoliny? Tak, może być ona podpowiedzią dla wyboru zdrowej alternatywy dla powszechnie stosowanej do wszystkich celów mąki. Można ją używać bez obaw o przyrost masy ciała i związanych z tym problemów zdrowotnych.

Mąka z semoliny jest powszechnie używana do wytwarzania makaronu, pizzy, pieczywa itp. Wykonana jest z mielonej pszenicy durum, a jej kolor jest nieco bardziej żółty niż kolor najbardziej popularnej mąki. Jest ona bardziej korzystna dla zdrowia, ponieważ nie zawiera cholesterolu, nasyconych tłuszczów lub tłuszczów trans. Posiada także wysoką zawartość białka i niski indeks glikemiczny, co sprawia, że jest idealna dla cukrzyków, jak i ludzi, którzy są na diecie lub planują odchudzanie. Stosowana w diecie mąka z semoliny może dostarczyć wielu korzyści dla zdrowia z powodu swojej bogatej zawartości składników odżywczych.

Oto spojrzenie na najważniejsze korzyści, jakie można uzyskać stosując mąkę z semoliny:

  1. Pomaga diabetykom

Jak wspomniano wcześniej mąka z semoliny to najlepszy wybór dla diabetyków, ponieważ ma niski indeks glikemiczny. W stosunku do białej mąki jest trawiona i wchłaniana w żołądku i jelitach w wolniejszym tempie. Dzięki temu osoby z cukrzycą mogą kontrolować skuteczniej poziom cukru we krwi.

  1. Pomaga w utracie wagi

Gdy jedzenie jest trawione i wchłaniane w wolniejszym tempie, utrzymuje się uczucie sytości na dłuższy czas. Jest to wielka zaleta, kiedy starasz się schudnąć. Twój apetyt zostanie stłumiony, co oznacza, że nie będziesz mieć ochoty na przekąskę między posiłkami.

  1. Dostarcza energii

Mąka z pszenicy durum zawiera węglowodany, które są ważne dla produkcji energii w organizmie. Jest to idealne pożywienie dla ludzi, którzy wymagają wysokiego poziomu energii. Ważne jest, aby pamiętać, że mąka z semoliny ma wysoką zawartość węglowodanów i niską zawartość tłuszczu.

  1. Zapewnia cenne składniki odżywcze

Jedną z najlepszych zalet mąki z semoliny jest to, że jest ona bogatym źródłem wielu ważnych składników odżywczych. Zawiera błonnik, witaminy B-kompleks, witaminę E, itp. Nie zawiera natomiast tłuszczów nasyconych oraz trans. Ma również niską zawartość cholesterolu i sodu. Zawiera wiele minerałów, dlatego jest naprawdę idealna, kiedy zależy Ci na bardziej zrównoważonej diecie.

  1. Wzmacnia funkcje organizmu

Ze względu na swoje bogactwo niezbędnych witamin, minerałów i innych składników odżywczych, mąka z semoliny może zwiększyć efektywność wielu funkcji organizmu. Poprawia m.in. pracę serca i nerek. Sprawia też, że mięśnie funkcjonują sprawniej. Zawiera fosfor, który jest niezbędny dla metabolizmu energii oraz magnez, który wzmacnia kości, mięśnie i układ nerwowy. Mąka z semoliny dostarcza również wapń dla wytrzymałości kości, podczas gdy cynk pomaga w pobudzaniu układu odpornościowego.

  1. Zapobiega niedoborom żelaza

Mąka z pszenicy durum jest bogata w żelazo. W jednej szklance mąki otrzymasz 8% zalecanej, dziennej dawki żelaza. Jest to ważny składnik mineralny, który pomaga w produkcji hemoglobiny i dostarcza tlen do komórek w organizmie. Mąka z semoliny zapobiega niedoborom żelaza, które mogą prowadzić do osłabienia układu immunologicznego, zmęczenia i apatii.

  1. Zapewnia przeciwutleniacze

Semolina zawiera selen, który jest ważnym przeciwutleniaczem. Zapobiega on utlenianiu błon komórkowych i DNA, które może być bardzo szkodliwe dla zdrowia. Jeśli zachodzi utlenianie, może przyczyniać się to do wielu chorób i schorzeń, w tym choroby serca. Ważne jest również, aby uzyskać odpowiednią ilość selenu w organizmie, ponieważ pomaga we wzmacnianiu układu odpornościowego, co z kolei zapobiega zakażeniom. Z jednej porcji tej mąki, otrzymujesz 37 mikrogramów selenu, czyli nawet dwie trzecie zalecanego dziennego spożycia.

  1. Zapobiega wysokim poziomom cholesterolu

Jak już wspomniano, mąka z semoliny posiada niską zawartość tłuszczu i cholesterolu. Nie zawiera kwasów tłuszczowych trans i nasyconych kwasów tłuszczowych, co pomaga w zapobieganiu wysokiemu poziomowi cholesterolu, jak również wystąpieniu innych złożonych problemów zdrowotnych, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej.

 

Jak widać, mąka z pszenicy durum może przynosić bardzo wiele korzyści dla zdrowia. Z tego powodu należy rozważyć zastąpienie nią tradycyjnej białej mąki. Jej bogactwo tak wielu składników odżywczych czyni ją ważnym elementem diety i może przynosić korzyści wszystkim członkom rodziny. Pomoże w zapobieganiu wielu chorobom i schorzeniom, zwiększając pracę układu odpornościowego i poprawiając ogólny stan zdrowia.

Korzystanie z mąki durum w diecie

Jak wspomniano wcześniej, mąka z semoliny jest doskonałą alternatywą dla białej mąki, jeśli zależy Wam na zrównoważonej diecie. Może ona być stosowana w różny sposób, co czyni ją bardzo uniwersalną alternatywą. Oto kilka sposobów:

  • Używaj z mąki durum do ciasta, ciasteczek, pieczywa i innych wypieków.
  • Stosuj mąkę z semoliny do makaronu i pizzy.
  • Można również skorzystać z mąki durum do zagęszczania zup i gulaszu. Nadaje wspaniały smak tych potraw i daje konsystencję, której szukasz. Można również użyć jej do sosów.
  • Jeśli masz wysoki poziom cholesterolu, cukrzycę, choroby serca itp. używanie mąki z semoliny to doskonały pomysł. Wielu pacjentów z tymi schorzeniami zaczyna ją stosować, gdyż pomaga w kontrolowaniu i profilaktyce tych chorób.

Należy jednak pamiętać, że mąka ta zawiera gluten, a więc należy jej unikać, jeśli cierpisz na wrażliwość na gluten lub z powodu celiakii. Tak więc zmień swoją białą mąkę na zdrową alternatywę już dziś.

 

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!