5 korzyści dla zdrowia z nasion słonecznika

nasiona słonecznika

Nasiona słonecznika to bardzo popularna przekąska, która jednak zapewnić może wiele cennych korzyści zdrowotnych. Zawiera wiele ważnych wartości odżywczych, doskonale uzupełniając codzienną dietę. Sprawdźmy dlaczego warto częściej sięgać po słonecznik.

Miejscem pochodzenia słonecznika jest Ameryka Północna, ale z biegiem czasu stał się on jedną z podstaw kultury żywienia w wielu miejscach na całym świecie. Mimo, że nasiona słonecznika są niewielkich rozmiarów, to jednak są bogato wypełnione witaminami, minerałami, a także ważnymi olejkami eterycznymi. Wytwarza się z nich także popularny w polskiej kuchni olej słonecznikowy, często wykorzystywany zarówno do zimnych jak i gorących potraw.

Słonecznik to jednak nie tylko pyszna przekąska, ale również produkt, który oferuje kilka niezwykłych korzyści dla zdrowia. Oto najważniejsze z nich.

  1. Wspierają zdrowie układu sercowo-naczyniowego

Nasiona słonecznika zawierają dwie ważne substancje odżywcze, które pozytywnie wpływają na utrzymanie zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Chodzi o dobrze przyswajalną witaminę E oraz kwas foliowy.

¼ szklanki nasion słonecznika zawiera 60% dziennego zapotrzebowania na witaminę E. Ta niezbędna substancja aktywna pełni w organizmie ważną funkcję antyoksydacyjną. Zrównoważony poziom witaminy E jest wiązany z niemal całkowitym obniżeniem ryzyka wczesnej śmierci, spowodowanej chorobami sercowo-naczyniowymi. Witamina E pomaga w zneutralizowaniu wolnych rodników w celu ochrony mózgu oraz błon komórkowych przed stanami zapalnymi i obrzękiem. Substancja ta skutecznie chroni przed kilkoma poważnymi chorobami zagrażającymi życiu.

Dodatkowo wykazano, że zawarty w nasionach słonecznika kwas foliowy również doskonale chroni zdrowie układu sercowo-naczyniowego, od urodzenia, aż do śmierci. Związek ten metabolizuje homocysteinę do, czyli niezbędnego aminokwasu. Kwas foliowy oraz niezbędne kwasy tłuszczowe są naturalnymi składnikami nasion słonecznika, które wspólnie pozwalają utrzymywać zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

  1. Fitosterole wspierają zdrowy poziom cholesterolu

Nasiona słonecznika zawierają wysoki poziom fitosteroli, które wykazują fizyczne właściwości podobne nieco do cholesterolu. Więcej niż jedne badania potwierdziły, że nasiona słonecznika przyczyniają się do wsparcia utrzymania zdrowego poziomu cholesterolu w organizmie.

  1. Potencjalne źródło magnezu

Niedobór magnezu może doprowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Ma on także duży wpływ na prawidłowe działanie systemu sercowo-naczyniowego, układu nerwowego oraz odpornościowego. Mięśnie oraz układ kostny również wymagają odpowiedniej ilości magnezu. Lekarze homeopaci od dawna wykorzystują magnez w celu poprawienia funkcjonowania układu oddechowego, zapewnienia zdrowia serca, jak również zmniejszenia napięcia przedmiesiączkowego.

¼ szklanki nasion słonecznika dostarcza 25% dziennego zapotrzebowania na magnez. Tym samym wpływa on na lepszą ochronę dla serca, mózgu, mięśni i innych części ciała.

  1. Wspiera dobry nastrój

Dodatkową korzyścią obecności magnezu w nasionach słonecznika jest jego wpływ na utrzymanie dobrego nastroju. Warto przypomnieć, że już ponad sto lat temu siarczan magnezu był wykorzystywany u pacjentów do leczenia depresji. Powodzenie tego leczenia oraz jego bezpieczeństwo sprawiły, że stał się on cenną wskazówką do dalszych badań w tym zakresie. Obecnie wiadomo, że magnez odgrywa ważną rolę w homeopatycznym leczeniu zdrowia psychicznego.

  1. Zawiera selen – potężny przeciwutleniacz, który doskonale wspomaga zdrowie tarczycy

Nasiona słonecznika zawierają selen, który jest niezbędnym składnikiem odżywczym. Badania wykazały, że odgrywa on  bardzo ważną rolę w utrzymaniu funkcji przeciwutleniających w organizmie oraz pomaga w zmniejszeniu stanów zapalnych i obrzęków. Ostatnie badania pokazują, że selen odgrywa także decydująca rolę w metabolizmie hormonów tarczycy. Związek ten jest także doceniany za zdolność naprawy DNA w uszkodzonych komórkach.

Najlepszy sposób jedzenia nasion słonecznika

Jak wiadomo, nasiona słonecznika to przede wszystkim smaczna przekąska. Jednakże należy zachować pewien umiar z jej stosowaniem. Wiele dostępnych na całym świecie produktów z pestek słonecznika jest palona i napełniona aromatami o wysokiej zawartości sodu. Z całą pewnością nie jest to najzdrowsza opcja dla naszej diety. Dlatego lepszym wyborem będą nasiona świeże i nieprzetworzone.

Warto również spożywać masło słonecznikowe, które jest podobne do masła orzechowego. Można je zakupić w niektórych sklepach spożywczych, ale także jego samodzielne wykonanie nie jest szczególnie trudne.

Chętnie poznamy wasze opinie na temat nasion słonecznika!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!