Czy można poradzić sobie z chrapaniem

chrapanie

Jednym z częstych powodów przewlekłego zmęczenia jest niedotlenienie organizmu podczas snu. Dlatego należy poradzić sobie z chrapaniem nie tylko ze względów estetycznych ale i zdrowotnych.

Chrapanie to wyjątkowo uciążliwa dolegliwość, męczy bowiem nie tylko osobę chrapiącą, ale i osoby z jej otoczenia. Nie zawsze można poradzić sobie z chrapaniem za pomocą domowych sposobów, ale to po nie warto sięgnąć w pierwszej kolejności.

Ograniczaj używki

Czasem żeby poradzić sobie z chrapaniem, wystarczy rzucić palenie i unikać picia alkoholu. Te dwa czynniki, mają bowiem ogromny wpływ na chrapanie w czasie snu. Wielu ludzi, którzy na co dzień nie mają tego typu problemu, zaczynają chrapać po wypiciu alkoholu, który wpływa rozluźniająco na mięśnie gardła.

Odpowiednia pozycja do snu

Trudno będzie Ci poradzić sobie z chrapaniem, jeśli nie wyobrażasz sobie spania inaczej niż na wznak. Zdecydowanie najlepszą pozycją dla Ciebie, jest spanie na boku. Zwróć także uwagę na swoją poduszkę, czy głowa się w niej nie zapada? Najlepsza poduszka dla osób, które mają problemy z chrapaniem, to taka o anatomicznym kształcie.

Nie objadaj się

Istotne jest to by nie objadać się przed spaniem. Kolację zjadaj około 3 godzin przed pójściem spać, później dozwolone są już tylko lekkie przekąski. Jeśli masz problemy z nadwagą, również postaraj się schudnąć, inaczej możesz nie poradzić sobie z chrapaniem. Otyłość to jedna z najczęstszych przyczyn chrapania.

Zadbaj o komfort snu

Zawsze przed snem dokładnie wywietrz sypialnię. Zwróć także uwagę na to by temperatura nie była zbyt wysoka (najlepiej ok 19-20 stopni). W sezonie grzewczym koniecznie pomyśl o nawilżaczach, suche powietrze wzmaga chrapanie. Latem, jeśli to możliwe, staraj się spać przy otwartym oknie. Dbaj także o porządek w sypialni, usuń z niej wszystkie zbędne przedmioty, które pełnią tylko rolę „zbieraczy kurzu”. Staraj się regularnie odkurzać sypialnię.

Uważaj na niektóre leki

Zwróć uwagę na to czy Twój problem z chrapaniem nie pojawił się nagle, np. od czasu przyjmowania nowego leku. Często okazuje się, że chrapanie to objaw niepożądany towarzyszący przyjmowaniu lekarstw, np. nasennych lub innych, które działają rozluźniająco na mięśnie.

Skorzystaj z środków dostępnych w aptece

Wybierz się do apteki i poproś farmaceutę o środki, które minimalizują ryzyko chrapania podczas snu. Obecnie dostępne są środki w postaci sprayu do gardła lub nosa, listków doustnych lub plasterki na nos. Niestety ich skuteczność jest przez wielu ludzi kwestionowana.

Ruszaj się

Pamiętaj o aktywności fizycznej, szczególnie polecane sporty dla Ciebie to te, które uprawia się na świeżym powietrzu. W godzinach wieczornych możesz też wybrać się na relaksujący spacer.

Wybierz się do lekarza

Czasem żeby poradzić sobie z chrapaniem, niezbędna jest wizyta u lekarza. Nie odkładaj jej i nie bagatelizuj problemu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, chrapanie to nie tylko kwestia denerwującego hałasu dla innych domowników, ale i zagrożenie dla Twojego zdrowia. Chrapanie może znacznie obniżać jakość naszego snu, a także prowadzić do niedotlenienia. W konsekwencji osoby chrapiące częściej zapadają na niektóre choroby, a rano budzą się przemęczeni, pomimo przespania całej nocy.

Jeśli problem jest uciążliwy, wizyta u lekarza jest konieczna, ponieważ pomoże nam ustalić przyczynę chrapania. Często okazuje się, że przyczyną jest np. niewyleczona infekcja migdałków lub gardła albo krzywa przegroda nosowa. Czasem jedynym rozwiązaniem jest przeprowadzenie prostego zabiegu chirurgicznego. Jeśli lekarz nam go zaleci, warto z tego skorzystać, gdyż zabieg ten pozwoli nam na zawsze pozbyć się męczącego nas problemu.

Jeżeli macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!