Usługi fryzjerskie – Jak można reklamować

usługi fryzjerskie

Złożenie reklamacji jest prawną formą wystąpienia o naprawę szkody lub uzupełnienie usługi. Nic nie stoi również na przeszkodzie by reklamować usługi fryzjerskie, jeżeli nie spełniają naszych oczekiwań.

Czasami ludzie zastanawiają się czy można reklamować usługi fryzjerskie i jak by należało to zrobić. Codzienne korzystanie z wielu usług powoduje, że czasami nie spełniają one naszych wymagań lub są niezgodne z zawartą umową. Włosy mogą zostać zniszczone, a kolor zupełnie inny niż zamierzony. Generalnie prawo jest po stronie konsumenta, dlatego warto sprawdzić jak o nie zawalczyć.

Niewiele jest osób, które z całą pewnością mogą potwierdzić, iż zawsze wychodziły od fryzjera w 100% zadowolone. Ba, pół biedy jeśli po opuszczeniu salonu towarzyszy nam jedynie drobne niezadowolenie, gorzej jednak gdy jest to rozpacz i chęć ukrycia się przed światem. Osób, które niezbyt dobrze wspominają tego typu przygody jest bardzo wiele. Niestety, zdecydowana większość z nich nic z tym nie robi i nie decyduje się by reklamować usługi fryzjerskie.

Tymczasem według prawa, jeśli usługodawca źle wykonał swoją usługę lub doprowadził do znacznego zniszczenia naszych włosów, mamy prawo złożyć reklamacje. Każdy wie, że zareklamować można zakupiony produkt, pralkę czy lodówkę, ale niewielu z nas wie, że reklamacji podlegają także usługi.

W jakich przypadkach możemy reklamować usługi fryzjerskie?

Jeśli fryzjer nie wywiąże się z zawartej z nami umowy np. zetnie włosy dużo krócej, zrobi to krzywo, dobrany przez niego kolor będzie niezgodny z naszymi oczekiwaniami, zawsze wtedy przysługuje nam prawo do reklamacji. W takim przypadku fryzjer zobowiązany jest albo wykonać poprawkę albo zwrócić nam poniesione koszty. Jeśli wykonana usługa tylko nieznacznie różni się od oczekiwanego rezultatu, możemy oczekiwać obniżenia kosztów usługi.

Generalnie, by reklamować usługi fryzjerskie w sposób uzasadniony powinniśmy umieć wskazać winę lub niedopatrzenie usługodawcy. Nie należy dlatego nadinterpretować przysługujących nam praw. To znaczy, że reklamacja nie przysługuje nam, jeśli nasze niezadowolenie wynika tylko i wyłącznie z naszego widzimisię.

Przykładowo: prosimy fryzjera o pofarbowanie naszych włosów na rudo i wspólnie wybieramy piękny rudy odcień. Na naszej głowie wygląda on identycznie jak ten na zdjęciu, ale mimo to nie jesteśmy zadowolone, bo kolor włosów nijak nie współgra nam z oczami. W takiej sytuacji nie mamy prawa do reklamacji, fryzjer bowiem należycie wywiązał się ze swojego zadania.

Co przysługuje nam w ramach reklamacji?

W ramach reklamacji fryzjer powinien dokonać poprawek np. ułożonej fryzury, oczywiście za darmo. Jeśli poprawki nie są już możliwe, np. zbyt mocno ścięte włosy, mamy prawo żądać zwrotu zapłaconych pieniędzy. Zdarzają się także sytuacje gdy zabieg fryzjerski nie tylko jest sprzeczny z naszymi oczekiwaniami, ale też ma tragiczny wpływ na ogólną kondycję włosów. W takim wypadku mamy prawo oczekiwać rekompensaty w postaci zabiegów regenerujących stan naszych włosów lub pokrycia kosztów wykonania takiego zabiegu w innym salonie.

Jeśli zdecydujemy się na tę drugą opcję, konieczne będzie przedstawienie dowodów w postaci rachunków. Pamiętajmy, że podstawą, by reklamować usługi fryzjerskie, podobnie jak przy innych produktach i usługach, zawsze jest dowód zakupu. Z tego powodu dobrze jest wyrobić w sobie nawyk proszenia o paragon i zachowywania go na wszelki wypadek. Trzeba bowiem pamiętać, że czasami wady usługi mogą być widoczne dopiero po kilku dniach.

Jak złożyć reklamacje?

Jeśli fryzjer nie poczuwa się do winy i po przedstawieniu ustnej reklamacji nie jest skłonny do naprawienia swoich błędów, najlepiej będzie reklamować usługi fryzjerskie w formie pisemnej. Powinna ona zawierać najważniejsze informacje dotyczące daty i miejsca wykonania usługi, ceny oraz dokładny opis niepożądanych rezultatów. Następnie należy określić rodzaj oczekiwanej przez nas rekompensaty, np. zabieg regenerujący, poprawa fryzury, zwrot kosztów, a także termin, w którym salon ma się wywiązać ze swoich zobowiązań.

Przedstawione żądania warto poprzeć podstawą prawną, gdyż wiele salonów fryzjerskich wciąż odbiera reklamacje jako zwykłe fanaberie klientów i nie traktuje ich poważnie. By reklamować usługi fryzjerskie, podobnie zresztą jak inne tego typy, powołujemy się na przepis z art. 637 oraz art. 471 kodeksu cywilnego.

Co gdy fryzjer odmawia przyjęcia reklamacji?

Jeśli fryzjer odmawia przyjęcia reklamacji i nie podziała na niego nawet jej forma pisemna, o pomoc możemy zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Obowiązkiem rzecznika jest udzielenie nam  nie tylko darmowej porady prawnej, ale też oficjalne wystąpienie z reklamacją do salonu. Zazwyczaj nawet najoporniejszy fryzjer po krótkiej rozmowie z rzecznikiem decyduje się jednak przyjąć reklamację.

Jak widzisz, reklamować usługi fryzjerskie to nic trudnego. Warto jednak uważać, by nie nadużywać tego prawa. Nasze oczekiwania bywają trudne do rozszyfrowania, a poczucie estetyki każdy ma inne. Należy jednak interweniować zawsze, gdy chodzi o kwestie zdrowia naszych włosów. Pamiętaj, że warto walczyć o swoje prawa i pieniądze!

Jeżeli macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!