
Bez większej przesady można powiedzieć, że szkoła podstawowa to dla dziecka drugi dom. Zarówno ze względu na ilość czasu, który tam spędza, jak również ze względu na rolę jaką pełni. Jak wybrać dobrą szkołę i na co warto zwrócić uwagę?
Wybór szkoły dla dziecka to bardzo odpowiedzialne zadanie, wymagające od rodziców nieco głębszej refleksji. Od naszej decyzji zależy bowiem, czy maluch będzie w dobrych rękach oraz czy nie zmarnuje najcenniejszego czasu dla swojej edukacji i rozwoju. Warto pamiętać, że dobra szkoła podstawowa nie tylko uczy i dostarcza niezbędnej wiedzy, ale również pozwala odkrywać i rozwijać pasje. Dzięki temu dziecko uczęszcza na lekcje z dużo większą przyjemnością, a pobierana nauka przychodzi łatwiej i utrwala się na znacznie dłużej.
Szkoła podstawowa również wychowuje dziecko, chociaż w nieco innym zakresie niż rodzinie. O różnicach decydują przede wszystkim rodzaj wzajemnych relacji, będących znacznie bardziej oficjalnymi oraz warunki znacznie większej zbiorowości. Z tego powodu nie da się w pełni zastąpić warunków szkolnych w wychowaniu dzieci, a ich rola może mieć decydujące znaczenie dla budowy umiejętności społecznych dziecka. Te wszystkie kwestie decydują o tym, że szkoła podstawowa musi być uznana za instytucję, która w znacznym stopniu decyduje o przygotowaniu młodych ludzi do dobrego życia w przyszłości. Na co zwrócić uwagę dokonując jej wyboru?
Co to znaczy dobra szkoła podstawowa
Należy jednoznacznie stwierdzić, że praktycznie prawo do wyboru mają tylko rodzice zamieszkujący w miastach. Mniejsze miasteczka czy wsie mają zwykle jedną, czy dwie szkoły, do których przyjmowane są wszystkie dzieci. Mimo to, dla jednego dziecka dobra jest szkoła podstawowa o profilu humanistycznym, dla innego ta, w której więcej jest zajęć sportowych.
Nie można zatem jednoznacznie określić jednej placówki mianem dobrej szkoły, ponieważ każde dziecko ma inne potrzeby. I właśnie w związku z nimi powinno dokonywać się wyboru. Najważniejsze jest bowiem, by dziecko mogło rozwijać swoja inteligencję, wiedzę i umiejętności społeczne.
Co jednak należy do ważnych czynników, które decydują o tym czy dana szkoła podstawowa jest dobra?
Odległość do szkoły
Nie ma ona może nic wspólnego z samymi warunkami placówki, ale szkoła podstawowa, która znajduje się bliżej miejsca zamieszkania pozwala na dłuższą chwilę snu i więcej czasu na śniadanie. Dziecko nie jest również umęczone codzienną, długą drogą w obie strony i ma przez to znacznie więcej czasu na zabawę i odpoczynek. Sama świadomość czasochłonnego transportu do szkoły może osłabiać zapał do zajęć, a także znacznie podwyższać koszty codziennej komunikacji.
Wykwalifikowana rada pedagogiczna
Dobra szkoła podstawowa niewątpliwe nie tylko uczy, ale i wychowuje. Dlatego tak ważne jest to, by powierzać swoje dziecko wykwalifikowanej radzie pedagogicznej, która ma do małego człowieka odpowiednie podejście. W takim gronie specjalistów, którzy mają doświadczenie w opiece nad dziećmi i ich nauczaniu maluch będzie czuł się pewnie i bezpiecznie, a dodatkowo chętnie będzie uczył się wszelkich nowości. Kwalifikacje nauczycieli można weryfikować wynikami testów, osiąganych przez ich uczniów, a także w bezpośredniej rozmowie. Dobrym pomysłem jest również zaciągnięcie opinii od innych rodziców, których dzieci uczą się w tej szkole.
A może prywatna szkoła podstawowa
Niektórzy rodzice uważają, że państwowa szkoła podstawowa nie nauczy dziecka niczego ponad program obowiązkowy. Uczący w nich nauczyciele muszą pracować w dużych grupach i nie są w stanie zająć się każdym dzieckiem oddzielnie. Brak czasu dla każdego malucha stanie się powodem do problemów z nauką, a rozwój indywidualnych pasji nie będzie możliwy.
Warto jednak pamiętać, że nie zawsze musi tak być. Istnieją bowiem szkoły, które przyjmują limitowaną ilość dzieci, a grupy klasowe są limitowane. Wynika to z polityki prowadzonej przez poszczególnych dyrektorów placówek, polegającej na chęci przyciągnięcia jak największej ilości dzieci. Nie każda państwowa szkoła podstawowa jest dzisiaj taka sama, a jej prestiż w dużej mierze zależy od umiejętności managerskich jej kierownictwa.