Strona główna Biznes i pieniądze Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

632
0
biznesplan
Dobry biznesplan wymaga różnych scenariuszy

Dobry biznesplan jest często kluczem do uzyskania dla swojej działalności kredytu lub dofinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Jak się do niego zabrać i na czym polega? Istnieją pewne wskazówki jak go prawidłowo wykonać. Niewątpliwe warto z nich skorzystać.

Jeżeli planujemy rozwój działalności, musimy się zastanowić w którą stronę pójść. Początkiem do wprowadzenia wielkich zmian powinien być dobry biznesplan – niektórzy uważają, że tak skomponowany plan działania jest właściwie połową drogi do sukcesu. To taka wizytówka dla naszego biznesu.

Po co komu ten dobry biznesplan?

Jeżeli planujemy zdobyć środki na rozwój działalności, to dobry biznesplan jest podstawą do rozpoczęcia działań. Jest to dokument, który pozwala podjąć decyzję o przyznaniu finansowania wszystkim instytucjom finansowym. Kiedy wnioskujemy o dotację na działalność w urzędzie pracy, dobry biznesplan również będzie niezbędny. Również takie instytucje jak PARP, podejmują swoje decyzje przede wszystkim na podstawie takich dokumentów. No tak, ale od czego zacząć? Jak właściwie go stworzyć?

Dobrze scharakteryzuj przedsięwzięcie w swoim biznesplanie

To pierwszy, podstawowy punkt, który znajduje się na liście związanej z tworzeniem biznesplanu. Trzeba będzie umieścić w tym wstępie kilka zdań na temat swojej osoby oraz o tym, co tak naprawdę chcemy osiągnąć. Biznes powinien być jak najbardziej unikalny, ale dobry pomysł nie wystarczy, musimy go jeszcze odpowiednio opisać. Korzystajmy z plastycznego języka, dzięki któremu wizja wprowadzenia w życie naszego pomysłu wyda się bardzo realna.

Napiszmy także coś o klientach docelowych naszej działalności a także o tym, jaką wartością dla potencjalnego klienta będzie charakteryzował się nasz projekt czy też dany produkt, który oddamy do użytku. Należy też wspomnieć o konkurencji na rynku – czy istnieje, a jeśli tak to jaka ona jest. No i jeszcze jedna ważna sprawa. Jaka jest obrana przez nas strategia działania? Każdy z tych punktów należy odpowiednio rozwinąć, ułatwi to urzędnikom podjęcie decyzji u przyznaniu finansowania.

Umiejętność analizowania może być bardzo pomocna

Żeby stworzyć dobry biznesplan trzeba wykazać się umiejętnością analizowania. To bardzo ważna cecha, dzięki której będziesz w stanie ocenić już na samym początku, czy Twój pomysł ma siłę przebicia i potencjał, czy też nie warto go realizować bo konkurencja jest tak silna, że nie dasz rady się przebić. Powstaje coraz więcej firm, które upadają już po kilku miesiącach.

Dlaczego? Bo ich właściciel nie przeanalizował dokładnie zapotrzebowania na swoje usługi. Czasami przecenił zwyczajnie zarówno własne możliwości jak i predyspozycje do konkretnych działań. A zdarzało się również, że oszacował źle koszty związane z założeniem działalności oraz z nabyciem niezbędnych sprzętów czy innych artykułów, dzięki którym miała być wykonywana działalność.

W tym wszystkim ma właśnie pomóc dobry biznesplan. Jeżeli jesteś przekonany – w związku z dokonaną analizą rynku – że Twój pomysł ma szansę przebicia i rokujesz z nim wielkie plany na przyszłość , skomponuj biznesplan opierając się na dziesięciu, podstawowych punktach. Wskaż oryginalność swojego biznesu, bezpośredniego odbiorcę twojego produktu czy też usługi, i napisz ilu twoim zdaniem klientów uda się  na niego pozyskać. Następnie sprecyzuj jasno, czy jest w twojej branży duża konkurencja oraz jak się ona rozwija. Później przyjdzie czas na szczegółową charakterystykę produktu czy też usługi a następnie na rozważania na temat tego, w jaki sposób planujemy dotrzeć do potencjalnego odbiorcy.

Teraz chwila dla szefostwa

Trzeba będzie opisać dokładnie każdą z osób, która ma wziąć udział w projekcie – począwszy od jej wykształcenia i skończonych kursów, po bardzo ważne zazwyczaj doświadczenie. A później kosztorys. Wszystko jasno opisane, od początku do końca. Następnie będzie czas na podanie źródeł finansowania. A ostatni punkt to podsumowanie, w którym trzeba jasno określić wszelkie plusy związane z prowadzeniem działalności, jak i minusy oraz zagrożenia wiążące się z otoczeniem biznesowym. I tak właśnie wygląda dobry biznes plan. Jeżeli zatem przeanalizowałeś swoją sytuację i jesteś pewien, że twój pomysł zasługuje na oklaski, usiądź do komputera i przygotuj własny „opis sytuacji„.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.