Strona główna Technologia Jak wybrać odpowiedni monitor dla fotografa

Jak wybrać odpowiedni monitor dla fotografa

1086
0
monitor dla fotografa
Monitor dla fotografa powinien spełniać kilka ważnych wymogów

Dostępne na rynku monitory mają bardzo różne właściwości i zastosowania. Monitor dla fotografa do edycji i obróbki zdjęć powinien cechować się odpowiednimi parametrami, by praca przy nim była wygodna i przyjemna. Zobacz na co zwrócić uwagę, by kupiony sprzęt sprawił ci prawdziwą satysfakcję.

Istnieją różne rodzaje monitorów LCD, od tanich i podstawowych, nadających się do korzystania z Internetu oraz prostych prac biurowych, po przeznaczone dla graczy, którzy wymagają wysokiej częstotliwości odświeżania, aby grafika była płynna.

Fotografowie oraz inni profesjonaliści, dla których ważne jest, aby obraz wyświetlany na ekranie znajdował w wydruku dokładne odzwierciedlenie pod względem kolorów, mają własne potrzeby. Oto parę szczegółów, którym warto się przyjrzeć podczas kupowania monitora LCD.

Gama kolorów

Monitory o szerokiej gamie barw, obejmującej ponad miliard kolorów, są wysoce pożądane przez osoby zajmujące się fotografią. Jeżeli pracujesz na 14- czy 16-bitowym pliku w formacie RAW, potrzebujesz wyświetlacza, który będzie oddawał wszystkie subtelności uchwyconego przez ciebie kadru. Tak samo niezbędne jest połączenie cyfrowe, jak DisplayPort, Thunderbolt, czy DVI.

Rozejrzyj się za monitorem z matrycą IPS i co najmniej 8-bitową tablicą LUT, która pozwala na wyświetlanie obrazów w palecie 16,7 miliona kolorów. Przy matrycach najwyższej klasy z 10-bitową tablicą LUT liczba ta wzrasta do ponad miliarda. Jeżeli jednak zależy ci na tak wysokiej jakości, będziesz musiał nabyć sprzęt u producenta wyspecjalizowanego w zaopatrywaniu fotografów, jak Eizo i zmierzyć się z zaporowymi cenami. Uzyskasz w ten sposób najlepszy monitor dla fotografa, jaki stosuje większość profesjonalistów.

Zintegrowane narzędzia do kalibracji

Monitor dla fotografa może być wyposażony w narzędzie do kalibracji, a nawet posiadać wewnętrzne systemy, zaopatrzone w czujnik kalibracji wmontowany w obudowę. Większość ma zewnętrzny kolorymetr, który zawiesza się na monitorze, aby go skalibrować. Pokazuje on serię barwnych plam i korzysta z oprogramowania, aby stworzyć profil ICC w celu odpowiedniej regulacji kolorów.

W zestawieniu z osobnym profilem ICC dla drukarki daje ci to możliwość pracy z narzędziami do tworzenia miękkich odbitek próbnych, jak te dostępne w ramach programu Adobe Photoshop Lightroom. Dzięki temu jesteś w stanie zobaczyć na ekranie, jak twoje odbitki będą wyglądały na papierze. Jeżeli twój monitor LCD nie jest wyposażony w narzędzie do kalibracji, zastanów się nad zakupem kalibratora X-Rite ColorMunki Display lub Datacolor Spyder4 PRO. Monitor będzie wymagał kalibracji najrzadziej co 30 dni.

Wykończenie

Wyświetlacze matowe dają się dokładniej skalibrować i wierniej odwzorowują obraz niż popularniejsze błyszczące, które mają tendencję do ukazywania przesyconych kolorów. Dodatkową niedogodnością w tym drugim przypadku są refleksy świetlne. Nie ma jednak tutaj bardzo jednoznacznych wskazówek, które eliminowałby całkowicie błyszczący ekran. Warto jednak przetestować czy taki sprzęt będzie ci indywidualnie odpowiadał jako wygodny monitor dla fotografa.

Czytaj dalej

Dodaj swój komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.