Jak nauczyć się spać by się wyspać

spać

Problemy ze snem prowadzą często do bardzo niebezpiecznych powikłań zdrowotnych. Z tego powodu warto uczynić kilka drobnych zmian, by zacząć lepiej spać i się wysypiać. Co warto zmienić w swoich nawykach?

Często nie wiadomo co można zrobić by lepiej spać. Zdarza Ci się przespać 12 godzin i obudzić się przemęczonym, a czasem po 4 godzinach snu czujesz się rześki jak nigdy? Warto się zastanowić jakie czynniki wpływają na jakość snu, prawda jest bowiem taka, że mało kto wie, jak spać by się wyspać.

Prawidłowa ilość snu

Według licznych badań prawidłowa ilość snu wynosi od 6 do max 8 godzin. Co więcej, badania potwierdziły, że spanie przez 12 godzin i dłużej jest bardzo niezdrowe i ma wpływ na zwiększenie śmiertelności. Prawda jest jednak taka, że dla wielu z nas te 6 – 8 godzin wydaje się niewystarczające, budzimy się zmęczeni, a przez cały dzień marzymy tylko o tym by dalej spać. To jest właśnie sygnał świadczący o tym, że coś zakłóca przebieg naszego snu, pomimo jego odpowiedniej ilości.

Według niektórych badań by się wyspać, powinniśmy spać po 6 lub 7,5 godzin. Skąd akurat taka liczba? Chodzi tu o to by podczas planowania naszego wypoczynku i godziny pobudki, uwzględnić fazy snu i wstrzelić się w czas pomiędzy 90-minutowymi cyklami. Jeśli potrafisz określić po ilu minutach od położenia się do łóżka zazwyczaj zasypiasz, spróbuj zaplanować pobudkę właśnie po dokładnie 6 godzinach. I jak? Powinieneś obudzić się znacznie mniej zmęczony, niż wtedy gdy budzisz się w samym środku cyklu.

W jakich warunkach spać

Dużym błędem jest oszczędzanie na urządzeniu sypialni. Prawda jest taka, że to właśnie sypialnia powinna być naszym priorytetem przy urządzaniu domu, a nie np. salon czy inne bardziej reprezentacyjne miejsca. Sypialnia, o ile to możliwe, powinna służyć tylko i wyłącznie do spania, błędem jest umieszczanie tam telewizora lub przynoszenie pracy czy nauki do łóżka. Ogromne znaczenie ma też wybór materaca. Każdy z nas ma inne preferencje i potrzebuje czegoś innego by się wyspać, warto więc na wybór materaca poświęcić odpowiednio dużo czasu. To samo tyczy się poduszek i pościeli. Dobrze będzie jeśli poszewki wykonane będą z naturalnych włókien, sztuczne materiały są nieprzyjemne dla skóry, obudzisz się wymęczony i spocony.

Zmień nastawienie

Wielu z nas uważa sen za marnowanie cennego czasu. Tymczasem zdrowy i regularny sen, to najlepsze co możemy zrobić dla swojego organizmu! Postarajmy się zawsze znaleźć odpowiednią ilość czasu, by spać spokojnie. Sen ma zbawienny wpływ nie tylko na zdrowie, ale też na ogólne samopoczucie, produktywność działania i urodę! Gdybyś wiedział jakie ważne procesy zachodzą w Twoim organizmie, gdy Ty słodko śpisz, nigdy nie uznałbyś tego czasu za zmarnowany.

Czytaj dalej

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!