Strona główna Biznes i pieniądze 5 sposobów na stały przypływ gotówki

5 sposobów na stały przypływ gotówki

1249
0
przepływ gotówki
Dobry przepływ gotówki daje szansę na sukces w firmie

Dla osób nowych w biznesie stały dopływ gotówki jest sprawą priorytetową. Oto parę pomysłów na to, jak zacząć. Osoby zakładające firmę często popełniają podstawowy błąd – stawiają cele biznesowe ponad zyskami.

Niewątpliwie istotną kwestią jest budowanie marki i zdobywanie pozycji na rynku, niemniej jednak podstawa to zapewnienie sobie stałego strumienia „wolnych przepływów pieniężnych” – jak nazywają to ekonomiści. Innymi słowy, chodzi o ilość gotówki, napływającej do twojej firmy, która przewyższa wydatki. W końcu jeśli nie będziesz miał pieniędzy, raczej nie pozostaniesz w grze na tyle długo, by martwić się o inne rzeczy.

Jeżeli jest to możliwe, oszczędzaj 10-20% miesięcznych dochodów. Będziesz mógł to zainwestować w rozwijanie interesu – od zakupu dodatkowych produktów czy pakietów usług po rozszerzenie grupy dostawców, czy nawet stworzenie zespołu, jeśli masz taką potrzebę.

Oto 5 sposobów, aby utrzymać stały przypływ gotówki do twojej firmy:

Bądź świadom swoich wydatków

Mimo że przeceny, np. poprzez serwisy oferujące zakupy grupowe czy po prostu wychodzące z twojej własnej inicjatywy, są w stanie przyciągnąć do ciebie nowych klientów, sprzedaż czegokolwiek ze stratą nie zapewni ci dopływu gotówki.

Ogólnie rzecz biorąc, przeceny nie są polecaną taktyką. Jeżeli mimo wszystko się na nie zdecydujesz, musisz mieć świadomość ponoszonych kosztów i być przygotowanym na skutki uboczne takiego działania. Przede wszystkim powinieneś znać podstawowy koszt oferowanych towarów, tzn. sumę, którą za nie zapłaciłeś, a także optymalną marżę, jaka przyniesie ci zysk ze sprzedaży produktu lub usługi. Skąd w przeciwnym razie będziesz wiedział, czy przynajmniej wychodzisz na zero, czy zwyczajnie ponosisz stratę?

Pakiety produktów i usług

Podczas gdy przeceny nie są raczej zalecane, inaczej jest w przypadku dodawania wartości. Tworząc pakiety produktów lub usług, firma jest w stanie niewielkim kosztem w dużym stopniu podwyższyć wartość – zarówno dostrzegalną, jak i namacalną – oferowanych dóbr.

Dobrym przykładem są umowy serwisowe, które część producentów samochodów oferuje obecnie przy zakupie nowego auta. Taka oferta nie tylko rozwiewa troski oraz frustracje klientów, którzy nie muszą marnować dodatkowych pieniędzy ani czasu w salonie, lecz również zapewnia rzeczywistą wartość dodaną, jaką jest redukcja kosztów serwisowania pojazdu.

Krótko mówiąc, możesz podwyższyć cenę wyjściową, zapewniając coś tak podstawowego jak gwarancja.

Włącz do oferty produkty lub usługi uzupełniające

Jeżeli szacujesz, że twoja oferta wyjściowa nie przyniesie zadowalających zysków, znajdź sposób, aby je podwyższyć, dostarczając produkty lub usługi dodatkowe. Przykładowo, pierwsza godzina cateringu jest za darmo, lecz kolejne mają podwyższoną cenę. Inny przykład: prawnik sporządza testament klienta po niższej cenie, spodziewając się od niego dalszej współpracy w zakresie konsultacji dotyczących zarządzania majątkiem.

Zachęcaj do kolejnych transakcji

Jeżeli prowadzisz interes opierający się na wielkości obrotów, jak sprzedaż detaliczna, zachęcanie klientów do dalszej współpracy to klucz do zapewnienia sobie dopływu gotówki, zysków oraz rozwoju. W większości przypadków klient nie przyniesie ci realnych zysków wcześniej niż przy okazji trzeciej, czwartej czy nawet piątej transakcji. Z tego powodu musisz skierować swe wysiłki na zachęcenie klientów do jak najczęstszych powrotów.

Rozważ wprowadzenie programów lojalnościowych, ofert dla VIP-ów czy kart stałego klienta, które wspaniale napędzają ponowne odwiedziny. Pamiętaj również, że słowo „gratis” jest popularną zachętą dla kupujących, a koszty takich gratisów można z łatwością pokryć, w przypadku gdy chodzi o towar nadwyżkowy czy tani, lecz sprawiający wrażenie wartościowego.

Przedsprzedaż produktów lub usług

Jeżeli chcesz wcześniej podwyższyć współczynnik sprzedaży, wprowadź przedsprzedaż produktów lub usług. Możesz przedstawić ją klientom jako sposób na planowanie przyszłości czy zdobycie pożądanego dobra wcześniej niż inni. Możesz również wprowadzić do ponownego obiegu stare, wycofane produkty w ustalonych z góry cenach.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.