Strona główna Zdrowie i uroda Top 10 korzyści zdrowotnych z nasion Chia

Top 10 korzyści zdrowotnych z nasion Chia

527
0
chia
Nasiona Chia znane są również jako szałwia hiszpańska

Nasiona Chia to w ostatnim czasie jeden z najbardziej popularnych składników diety, zaliczanych do tzw. „superfood”. Wykorzystuje się je coraz częściej jako wspaniałe uzupełnienie diety, oraz wsparcie procesów pielęgnacyjnych urody. Nasiona szałwii hiszpańskiej to również niezastąpione źródło cennych kwasów omega-3.

Nasiona Chia, znane również jako szałwia hiszpańska, były od wieków stosowane w dietach Majów i Azteków. Dziś są w centrum zainteresowania wielu ludzi, dla ich korzyści dla zdrowia i użyteczności w kuchni. Okazuje się, że nasiona Chia są bogatym źródłem składników odżywczych i przeciwutleniaczy, które bardzo chętnie stosuje się zarówno w diecie sportowców, jak i zwykłych ludzi.

Kwasy tłuszczowe Omega-3

Nasiona Chia są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza kwasy omega-3. Profil lipidowy nasion Chia składa się z 60 procent kwasów omega-3, co czyni je jednym z najbogatszych źródeł roślinnych tych kwasów tłuszczowych — szczególnie, kwasu alfa-linolenowego (ALA). Omega-3 w nasionach Chia może pomóc zmniejszyć stan zapalny, zwiększyć wydajność i zmniejszyć wysoki poziom cholesterolu.

Błonnik

Błonnik jest związany ze zmniejszeniem stanu zapalnego, obniżeniem poziomu cholesterolu i regulacją pracy jelit. Nasiona szałwii hiszpańskiej są doskonałym źródłem błonnika, zapewniając 10g w zaledwie 2 łyżkach. Jest to ok. 1/3 zalecanej dziennej dawki spożycia błonnika.

Przeciwutleniacze

Nasiona Chia są bogate w przeciwutleniacze, które pomagają chronić organizm przed wolnymi rodnikami, starzeniem się i nowotworami. Wysoki poziom przeciwutleniaczy pomaga im również w długim okresie przydatności do spożycia. Są one zdatne do spożycia prawie dwa lata bez trzymania w lodówce. Podobnie sytuacja wygląda względem oleju z nasion Chia, który także długo zachowuje swoją świeżość.

Minerały

Dwie łyżki nasion Chia zawierają 18% dziennego spożycia wapnia, 35% fosforu, 24% magnezu i około 50% manganu. Te składniki pomagają zapobiegać nadciśnieniu i utrzymują zdrową masę ciała. Są również bardzo ważne dla metabolizmu energetycznego oraz części syntezy DNA.

Poczucie sytości

Sytość jest poczuciem bycia pełnym i zadowolonym, które pomaga obniżyć poziom głodu między posiłkami. Połączenie białek i błonnika oraz działanie żelujące nasion szałwii hiszpańskiej, podobne do siemienia lnianego, przyczynia się do szybszego osiągania sytości w żołądku.

Składnik bezglutenowy

Chia
Nasiona Chia zapewniają dużo zdrowia i energii

Nasiona Chia nie zawierają glutenu, dlatego też wszystkie ich korzyści żywieniowe można uzyskać, będąc na ścisłej diecie bezglutenowej. Zapewnią one dodatkową dawkę energii oraz przyniosą wiele dodatkowych wartości odżywczych.

Zastępowanie kurzych jaj

Zewnętrzna warstwa nasion Chia pęcznieje po zmieszaniu z cieczą i tworzy żel. Można je stosować zamiast kurzych jaj, w celu obniżenia cholesterolu w diecie oraz zwiększenia zawartości składników spożywczych w wyrobach cukierniczych. Aby zastąpić jajko, wymieszaj 1 łyżkę nasion Chia z 3 łyżkami wody i odstaw na 15 minut.

Nasiona Chia na dobre trawienie

W przeciwieństwie do siemienia lnianego, które również są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, błonnik i minerały, nasion szałwii hiszpańskiej nie trzeba mielić, w celu uzyskania korzyści pokarmowych. Można je z powodzeniem stosować po wstępnym namoczeniu lub bez. Przyczyniają się one również do lepszego trawienia i poprawy kondycji jelit.

Polepszenie kondycji zdrowotnej

Brytyjskie badania wykazały, że nasiona Chia, stosowane jako naturalne źródło tłuszczu w diecie może obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów, przy jednoczesnym zwiększeniu HDL, czyli „dobrego” cholesterolu. Pozwalają one tym samym zmniejszyć otyłość i poprawić samopoczucie.

Regulowanie poziomu cukru we krwi

Nasiona szałwii hiszpańskiej mogą odgrywać ważną rolę w regulowaniu poziomu insuliny. Mogą bowiem zmniejszyć oporność na insulinę i zmniejszają nienormalnie wysoki poziom insuliny we krwi. Tym samym wspomagają utrzymanie zdrowej kondycji u osób z problemami diabetologicznymi.

 

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Poprzedni artykułNa czym polega dieta proteinowa
Następny artykuł5 najpoważniejszych finansowych błędów
Redakcja serwisu to grupa specjalistów z wielu dziedzin, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą z czytelnikami. Wśród nich znaleźć można psychologów, kosmetologów, dietetyków czy pracowników służby zdrowia. Często publikujemy również artykuły podmiotów zewnętrznych, których profesjonalizm nie budzi żadnych wątpliwości. Nasza redakcja zawsze stara się znaleźć najbardziej interesujące i ważne dla czytelników tematy. Mamy również nadzieję, że publikowane przez nas treści zawsze będą pomocne i inspirujące. Niezmiennie zależy nam najbardziej na satysfakcji i zadowoleniu naszych czytelników.

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.