Strona główna Zdrowie i uroda Sok z cytryny – Właściwości i zastosowania

Sok z cytryny – Właściwości i zastosowania

753
0
sok z cytryny
Sok z cytryny stanowi wspaniałe źródło wielu cennych dla zdrowia składników i może być wykorzystywany jako naturalny detergent

Sok z cytryny jest bardzo dobrym źródłem witaminy C i kwasu cytrynowego. Nie trzeba spożywać jego ogromnej ilości, aby uzyskać cenne korzyści przeciwutleniające. Nadużycie naraża jednak na ryzyko erozji zębów i zaburzeń układu żołądkowo-jelitowego. Sprawdźmy zatem kiedy i jak stosować sok z cytryny, by cieszyć się lepszym zdrowiem.

Sok z cytryny znany jest jako jeden z głównych składników lemoniady. Stosować go można także jako wyrazisty dodatek do wielu potraw, nadając im kwaskowatego, cytrusowego i lekkiego charakteru. Przede wszystkim jednak stanowi on bardzo cenne źródło wielu ważnych dla zdrowia składników, takich jak witamina C i inne przeciwutleniacze. Nadmierne spożycie cytryn może jednak mieć czasem niekorzystny wpływ na niektóre funkcje organizmu. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki na temat jego stosowania.

Korzyści zdrowotne z obecności witaminy C

Podobnie jak wszystkie owoce cytrusowe, cytryny są doskonałym źródłem witaminy C. Sok z jednej cytryny to ilość często używana do wytworzenia 1 szklanki lemoniady, która dostarcza około 19 mg witaminy C. Oczywiście, można otrzymać nieco mniej lub więcej, w zależności od ilości spożywanego soku z cytryny, ale na pewno w dużym stopniu przyczyni się to do osiągnięcia zalecanej dziennej ilości. Kobiety powinny otrzymywać ok. 75 mg witaminy C dziennie, podczas gdy mężczyźni potrzebują ok. 90 mg.

Witamina C jest dobrze znana jako naturalny przeciwutleniacz, który neutralizuje reaktywne cząsteczki – wolne rodniki – zanim uszkodzą tkanki organizmu. Jako przeciwutleniacz, witamina C chroni również cząsteczki takie jak białka, tłuszcze, węglowodany i DNA przed uszkodzeniem. Wyższe spożycie witaminy C wiąże się m.in. z niższym ryzykiem choroby sercowo-naczyniowej. Ludzkie ciało potrzebuje także witaminy C do produkcji kolagenu, czyli tkanki łącznej, która wspiera i wzmacnia mięśnie, więzadła, skórę i narządy. Ponadto, kolagen odpowiada również za utrzymanie świeżego i młodzieńczego wyglądu skóry.

Sok z cytryny a kwas cytrynowy

Sok cytrynowy zawiera więcej kwasu cytrynowego niż soki z innych owoców cytrusowych, jak wynika z raportu z 2009 roku opublikowanego w Journal of Endourology. Kwas cytrynowy ma kluczowe znaczenie dla produkcji energii, jednak zazwyczaj organizm produkuje wszystko czego potrzebuje, więc kwas cytrynowy nie jest niezbędnym składnikiem odżywczym.

Zawarty w soku z cytryny kwas cytrynowy nadal jednak zapewnia pewne korzyści zdrowotne. Kiedy regularnie spożywasz sok z cytryny, zwiększa się ilość cytrynianu w moczu, co naturalnie hamuje tworzenie się kamieni nerkowych, a także rozkłada małe kamienie, które już istnieją. Z drugiej strony, niski poziom cytrynianu w moczu zwiększa ryzyko krystalizacji moczu i rozwoju kamieni nerkowych.

Badanie opublikowane w Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition w 2007 roku wykazało, że przyjmowanie kwasu cytrynowego może zmniejszyć zmęczenie fizyczne. Badacze obserwowali jedną grupę zdrowych ochotników przyjmujących kwas cytrynowy, gdy druga grupa otrzymała L-karnitynę, a trzecia grupa otrzymała placebo. Po ośmiu tygodniach wszyscy wykonywali ćwiczenia na rowerach stacjonarnych w kontrolowanych warunkach, a następnie badacze oceniali ich zmęczenie. Uczestnicy przyjmujący kwas cytrynowy byli jedynymi, którzy czuli się mniej zmęczeni. Ponieważ badanie to obejmowało tylko 18 uczestników, nie są one zbyt reprezentatywne. Z tego powodu inne osoby mogą nie osiągać takich samych wyników. Potrzeba więcej badań, aby zweryfikować rolę kwasu cytrynowego w tym zakresie.

Bioflawonoidy cytrusowe zapewniają korzyści zdrowotne

Cytryny zawierają grupę flawonoidów roślinnych zwanych flawanonami. Podobnie jak flawonoidy znajdujące się w innych owocach i warzywach, flawanony w soku z cytryny – hesperetyna, naringenina i eriodycynol – działają jako przeciwutleniacze i pomagają zwalczać stany zapalne. Hesperetyna prawdopodobnie umożliwia zapobieganie rakowi poprzez hamowanie wzrostu guza. Może to również pomóc w leczeniu cukrzycy i zmniejszeniu ryzyka choroby sercowo-naczyniowej poprzez obniżenie wysokiego ciśnienia krwi i poziomu lipidów we krwi. Informacje te pochodzą z przeglądu opublikowanego w Science Sciences w marcu 2015 r.

Owoce cytrusowe są wyłącznym źródłem pewnego typu flawanonów, które można również określić jako bioflawonoidy cytrusowe. Świeży sok z cytryny jest wyjątkowy wśród innych soków cytrusowych, ponieważ ma potencjał posiadania najniższej i najwyższej ilości flawanonów w zakresie od 2 do 175 mg na 100 ml. Dla porównania świeży sok pomarańczowy ma od 5 do 47 miligramów. Szeroki zakres wynika z różnic w przechowywaniu, przygotowaniu i przetwarzaniu, które mogą powodować utratę flawanonów.

Niebezpieczeństwa wynikające z nadmiernego spożycia soku z cytryny

Zawarte w soku z cytryny kwasy mogą powodować działania niepożądane w zakresie funkcjonowania przewodu pokarmowego. Kwaśne pokarmy mogą pogarszać objawy refluksu żołądkowo-jelitowego lub GERD, a niektórzy ludzie odczuwają rozstrój żołądka, gdy spożywają zbyt dużo kwasu askorbinowego. Kombinacja kwasu cytrynowego i kwasu askorbinowego nadaje sokowi z cytryny wartość pH od 2 do 2,6 w skali, w której zero reprezentuje najbardziej kwaśne substancje, a kwas akumulatorowy ma wartość 1.

Niektóre źródła podają, że ​​szkliwo zębów zaczyna erodować od żywność lub napojów o pH 4, więc kwasowość soku z cytryny może uszkodzić powłokę zębów. Można je jednak chronić, dbając prawidłowo o higienę jamy ustnej. Podstawową zasadą jest spłukiwanie zębów wodą, gdy skończy się pić sok z cytryny. Pomaga także powstrzymanie się od szczotkowania przez co najmniej godzinę, aby uniknąć wcierania kwasów wokół zębów za pomocą szczoteczki do zębów.

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.