Strona główna Zdrowie i uroda Probiotyk – Dlaczego warto włączyć go do diety

Probiotyk – Dlaczego warto włączyć go do diety

586
0
probiotyk
Probiotyki w diecie wspomagają odporność organizmu oraz trawienie.

Probiotyk jako element codziennej diety lub jej suplement może obniżyć ryzyko rozwoju raka. Odkryto wiele powiązań między ową chorobą a dietą – dlatego włączenie do niej probiotyków to zalecane przez badaczy i skuteczne działanie profilaktyczne. W niniejszym artykule wskazujemy na jego najważniejsze właściwości oraz działanie na rzecz zdrowia organizmu.

Probiotyk składa się z żywych mikroorganizmów, które są w stanie powstrzymać rozwój bakterii przekształcających prokancerogeny w kancerogeny. Prokancerogeny to substancje, które nabierają właściwości rakotwórczych po przemianie wskutek procesów metabolicznych. Określenie „kancerogen” odnosi się do każdej substancji, która ma związek z wywoływaniem raka. Wiele typów raka może być wynikiem infekcji, jednakże probiotyki wzmacniają układ odpornościowy, który dzięki temu lepiej radzi sobie z wirusami i pasożytami. W tym zakresie może on stanowić doskonałe uzupełnienie dla działania przeciwutleniaczy, pochodzących z warzyw i owoców.

Czym jest probiotyk

Wyniki badań, zaprezentowane w 2009 r. na Międzynarodowych Konferencji Żywienia i Wspierania Odporności w Hiszpanii, wskazały związek między zsiadłym mlekiem, zawierającym probiotyczny szczep Lactobacillus helveticus a spowolnieniem rozwoju raka piersi. Okazało się, że zsiadłe mleko hamuje rozwój guzów, redukując reakcję zapalną w hormonozależnych typach raka piersi oraz okrężnicy.

Probiotyk znany jest pod nazwami: Lactobacillus acidophilus (L. acidophilus), Bifidobacterium bifidus oraz bakterie kwasu mlekowego. Wszystkie one należą do dobroczynnych bakterii, przypominających te, które zamieszkują przewód pokarmowy. Niektórzy ludzie nie posiadają odpowiedniej ich ilości w ustroju. Żywność probiotyczna może podnieść ich poziom. Warto jednak pamiętać, iż tylko żywe kultury są skuteczne. Najlepszy probiotyk to taki, który zawiera duże ilości żywych mikroorganizmów, w postaci licznych szczepów Bifido i Lactobacillus. Najkorzystniejsza dawka to 3 miliardy bakterii na porcję.

Probiotyk a układ odpornościowy

Probiotyk pomaga wzmocnić układ odpornościowy i zapobiegać różnorodnym chorobom. Dbając o zdrowie jelit, poprawia zdolność organizmu do obrony przed infekcjami. Przewód pokarmowy mieści w sobie od 70% do 80% komórek odpornościowych. Jeżeli działają one sprawnie, organizm lepiej broni się przed różnymi niebezpieczeństwami zachorowań. Wirus zapalenia wątroby typu B oraz C, wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) oraz Helicobacter pylori to cztery główne czynniki wywołujące infekcje, które mogą prowadzić do raka. Zebrane razem są przyczyną ok. 1,9 miliona przypadków zachorowań na raka rocznie. Wracając do probiotyków, są one szczególnie skuteczne w zwalczaniu infekcji pochwy oraz układu moczowego.

Jeśli jelita są odpowiednio zaopatrzone we florę bakteryjną, są w stanie z większą skutecznością trawić pokarm i wydalać resztki. Jeśli natomiast dobrych bakterii nie wystarcza, toksyny i odpadki gromadzą się w przewodzie pokarmowym, zamiast przesuwać w stronę okrężnicy i być wydalanymi z organizmu. Wspomniane toksyny mogą dostać się z powrotem do ustroju, przenikając do krwiobiegu. Niektóre toksyczne substancje w organizmie zakłócają reakcje utleniania, czego skutkiem może być niedotlenienie komórek. W rezultacie gorzej one funkcjonują, przez co organizm staje się podatny na infekcje.

Probiotyczna żywność i suplementy – dawkowanie

Jogurt jest najszerzej rozpoznawalnym produktem żywnościowym, zawierającym probiotyk, jednak istnieją również inne. Zsiadłe i surowe mleko również zawierają probiotyk, podobnie jak kefir. Oprócz produktów mlecznych źródłami żywych kultur bakterii są wyroby z soi: tempeh, miso oraz różne napoje sojowe.

Probiotyk może być również sprzedawany w formie suplementów. Mogą mieć one postać tabletek, kapsułek lub proszku. Zawierają zwykle od 1 do 10 miliardów bakterii.

Probiotyk nie tylko pomaga chronić przed rakiem. Jest również stosowany przy biegunkach oraz innych problemach trawiennych. Reguluje wypróżnienie, może też wspomagać leczenie alergii oraz kuracje odchudzające. Zadbaj by również w Twojej diecie znalazł się probiotyk, a zmniejszysz ryzyko wielu chorób.

Jeżeli macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.