Strona główna Styl życia Niedobór snu – Dlaczego może prowadzić do tycia

Niedobór snu – Dlaczego może prowadzić do tycia

573
0
niedobór snu
Niedobór snu jest jedną z głównych przyczyn tycia

Nocne pogaduszki, imprezy, wieczorne wyjścia stały się częścią naszego stylu życia, który wydaje się bardzo atrakcyjny. Czy masz jednak świadomość, iż niedobór snu może być przyczyną tycia? Być może trudno w to uwierzyć, lecz niestety jest to prawda.

Badacze wykazali, iż krótszy sen może prowadzić do szybkiego przyrostu masy ciała. Dorośli śpiący mniej niż 5 godzin na dobę oraz dzieci śpiące krócej niż 10 godzin są narażeni na zyskanie niezdrowych kilogramów. Przeprowadzono eksperyment, który jasno dowiódł, iż niedobór snu może prowadzić do przybierania na wadze. Podczas trwania badania osoby, które spały zaledwie po 5 godzin na dobę, przez tydzień stały się cięższe nawet o kilogram! Zastanawiasz się, jak to możliwe, że tyjemy, gdy dotyka nas niedobór snu? Przeczytaj poniższy artykuł, aby znaleźć odpowiedź.

1. Napady głodu

Osoby, które nie przesypiają w nocy odpowiedniej ilości godzin, mają skłonności do jedzenia skromniejszych śniadań lub ich pomijania, co nadrabiają z nawiązką, pozwalając sobie na kaloryczne przekąski. Im więcej nadprogramowych przekąsek, tym wyższy dzienny bilans kaloryczny. Efektem jest nie tylko przybieranie na wadze, lecz również ogólne zmęczenie i ospałość. Krótko mówiąc, gdy cierpisz na niedobór snu w nocy, odczuwasz głód i znacznie częściej sięgasz po przekąski, takie jak chipsy, ciastka, itp., po czym jesz tak długo, aż napełnisz żołądek. Ten nieprawidłowy nawyk nocnego podjadania prowadzi do tycia.

2. Spowolniony metabolizm

Badania wykazały, iż niedobór snu spowalnia procesy metaboliczne w organizmie. W rezultacie zużywa on mniej energii na podstawowe czynności, jak jedzenie czy oddychanie. Spowolnieniu ulega również tempo, w którym spalane są kalorie. Skutkiem jest magazynowanie nadwyżek energetycznych, co jest jednoznaczne z przyrostem masy ciała.

3. Jedzenie dla zabicia nudy

Oto kolejny powód, dla którego tyjesz, gdy zarywasz noce. Osoby, które nie zażywają odpowiedniej ilości snu w nocy, częściej zmagają się z uczuciem zmęczenia oraz nudy. To z kolei wzmaga ochotę na pokarmy obfitujące w kalorie oraz tłuszcz, które w sposób natychmiastowy dostarczają energii. Nieuchronnym skutkiem jest przyrost wagi. Nocne marki często widywane są w trakcie podjadania czekoladek, ciastek czy popijania słodkich napojów.

Znasz już trzy główne powody, dla których tyjesz, gdy dotyka cię niedobór snu. Musisz wiedzieć, iż inne badania wykazały, że zdrowy, nocny sen w pełnym wymiarze godzin może pomagać w utracie zbędnych kilogramów oraz sprzyja pozostawaniu w dobrej formie.

Jak spać dobrze i zdrowo – podstawowe wskazówki:

Jeśli chcesz schudnąć, śpij dłużej. Oto kilka porad, które pomogą ci spać zdrowo, aby zapobiec wzrostowi wagi:

  • Jedz odpowiednie pokarmy, które ułatwią ci wieczorne zasypianie.
  • Nie spożywaj ciężkich potraw po 19:00. Przed pójściem spać możesz zjeść jakąś lekką przekąskę.
  • Wieczorne przekąski powinny zawierać węglowodany złożone, wapń oraz białko.
  • Nocą nie jedz niczego, co obfituje w tłuszcz oraz kalorie.
  • Przed pójściem spać unikaj pokarmów wysokobiałkowych.
  • Przed udaniem się na spoczynek nie jedz ani nie pij niczego, co ma właściwości pobudzające.
  • Przeorganizuj swój grafik, tak aby uniknąć pracy późnym wieczorem. Jeżeli pracujesz na nocną zmianę, stosuj się do powyższych rad w odniesieniu do snu we dnie.
  • Późno w nocy nie powinno się pić zimnych napojów.
  • Przed zaśnięciem słuchaj spokojnej muzyki i czytaj dobre książki.
  • Wygodne łóżko jest istotnym elementem zdrowego snu.

Poznałeś zatem parę najpopularniejszych sposobów na łatwe zasypianie oraz dobry sen. Masz już też świadomość, jak bardzo szkodliwy dla twojego organizmu jest niedobór snu. Być może pogaduszki, nocne wyjścia na miasto oraz imprezy dostarczają świetnej rozrywki, lecz nie pozostają bez wpływu na twój organizm. Niewątpliwie nie ma nic atrakcyjnego w otyłości! Wprowadź zatem w życie zalecane zmiany, a z całą pewnością łatwiej ci będzie utrzymać prawidłową wagę!

Jeżeli macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.