Strona główna Dzieci Jak powinna wyglądać dieta przyszłej mamy?

Jak powinna wyglądać dieta przyszłej mamy?

572
0
dieta przyszłej mamy
Dieta przyszłej mamy powinna obejmować przede wszystkim zdrowe i pełnowartościowe posiłki
Dieta przyszłej mamy powinna się nieco różnić od jadłospisu przeciętnego człowieka. Nie wystarczy powiedzieć, że musi być zbilansowana. Trzeba mieć na uwadze niektóre składniki, a niekiedy konieczna jest też suplementacja. Jak powinna wyglądać dieta przyszłej mamy, aby ciąża przebiegła bezproblemowo?

Niezbędne składniki odżywcze w ciąży

W trakcie ciąży zapotrzebowanie energetyczne kobiety zwiększa się, ale warto podkreślić, że wbrew pozorom wcale nie o dużo. W pierwszym trymestrze należy spożywać jedynie o ok. 150 kcal więcej, a w następnych mniej więcej dwa razy tyle. Oznacza to, że przyszła mama powinna mieć na uwadze wielkość posiłków – nie należy jeść ani za dużo, ani za mało.

Jeśli chodzi o składniki odżywcze, to kobiety w ciąży powinny zażywać ok. 70 g protein dziennie. Dieta przyszłej mamy powinna być bogata w wolno uwalniające się węglowodany, ponieważ metabolizm przyszłej mamy funkcjonuje nieco inaczej (za sprawą glukozy niezbędnej do rozwoju płodu).

Witaminy i minerały odgrywają ważną rolę w czasie ciąży. Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na żelazo. Jego niedobór może powodować anemię, a to prowadzi natomiast do przedwczesnego porodu i hipotrofii. Dobrze, aby kobieta w ciąży spożywała odpowiednie ilości wapnia, czyli 1000 mg. Sprawia on, że kości dziecka rozwijają się prawidłowo, a mamie nie grozi nadciśnienie tętnicze.

Warto zwrócić uwagę na składniki niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu. Wśród nich należy wymienić choćby kwas foliowy i cynk. Ich poziom powinien być sprawdzany.

Co przyszła mama powinna jeść?

Dieta przyszłej mamy musi obfitować w wiele witamin i minerałów. Należy jednak podkreślić, że dobrze zbilansowana dieta powinna dostarczyć ich wszystkich. Aby to zrozumieć, wystarczy przyjrzeć się produktom, które dostarczają najistotniejszych składników.

  • Ryby, chude mięso, drób, jaja, chude wędliny, rośliny strączkowe, ryż to źródła białka i żelaza.
  • Mleko i produkty mleczne dostarczają witamin z grupy B oraz wapń, białko i fosfor. W witaminy B obfitują też migdały, płatki zbożowe i niektóre warzywa (np. szpinak, pomidor, cebula).
  • Ziemniaki, cytrusy, szpinak, jagody dostarczają witaminy C.
  • Witaminę E znajdziemy w oliwie z oliwek i pomidorach.
  • Banany, brokuły, pomarańcze i nasiona roślin strączkowych są źródłem kwasu foliowego.

Podsumowując, dieta przyszłej mamy powinna składać się z: produktów zbożowych, warzyw i owoców, mięsa i ryb, mleka i przetworów mlecznych, tłuszczy. Wszystkie produkty należy odpowiednio porcjować. Niezbędne są też regularne badania.

Wiele mam ma problem ze skomponowaniem zbilansowanej diety, która dostarczy im najważniejszych składników i zapewni prawidłowy rozwój dziecka. Dość często przeszkodą jest też samopoczucie kobiety. Wówczas zalecamy skorzystanie z oferty cateringu dietetycznego SuviBox. Dzięki takiemu rozwiązaniu kobieta otrzymuje dietę przeznaczoną dla ciężarnych, która spełnia wszystkie wymagania lekarzy i dietetyków. Nie musi się też martwić gotowaniem.

Czego unikać w ciąży

Istnieją produkty, których w ciąży nie należy spożywać. Są to:

  • alkohol,
  • napoje gazowane,
  • słodziki,
  • kawa,
  • fast foody,
  • sery pleśniowe,
  • surowe mięso,
  • produkty wędzone i grillowane.

Część z nich wystarczy ograniczyć do małych ilości, ale np. alkohol czy surowe mięso są wzbronione całkowicie. Pierwszy już w niewielkich dawkach może wywołać nieprawidłowy rozwój płodu, a drugi uszkadza układ nerwowy dziecka (poprzez toksoplazmozę i listeriozę).

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.