Strona główna Zdrowie i uroda Żurawina – 8 powodów, dla których warto ją jeść

Żurawina – 8 powodów, dla których warto ją jeść

983
2
żurawina
Żurawina jest owocem w Polsce wciąż nie do końca docenianym.

Poza istotnymi dla zdrowia składnikami, takimi jak witamina C czy błonnik, żurawina zawiera bogactwo fitoskładników, które przyciąga uwagę badaczy. Dzięki temu, te wspaniałe owoce zapewniają niezwykłe właściwości z zdrowotne. Coraz częściej zwracają one również uwagę wielu miłośników naturalnych metod leczenia. W niniejszym artykule wskazujemy na najważniejsze właściwości żurawiny.

Żurawina to niezwykle zdrowy owoc, który niewątpliwe warto włączyć do codziennej diety. Znana jest przede wszystkim ze wspaniałego wpływu na układ moczowy, gdyż skutecznie zapobiega i leczy jego powstające w jego obrębie infekcje. Posiada ona jednak znacznie więcej właściwości, z których znacznie częściej warto korzystać. Przyjrzyjmy się im zatem nieco bliżej.

Żurawina w służbie zdrowia

Oto lista powodów, dla których powinieneś włączyć ten niezwykły owoc do swojej diety:

1. Pomoc w zwalczaniu infekcji układu moczowego

Stosowana jest zarówno w profilaktyce, jak i w leczeniu. Początkowo sądzono, że korzystne działanie żurawiny związane jest z jej kwasowością, jednak dzięki badaniom udało się ustalić, że największą rolę odgrywa tu zawartość proantocyjanidyn. Mają one określoną strukturę, która utrudnia specyficznym typom bakterii osadzanie się na ściankach dróg moczowych.

2. Właściwości przeciwzapalne

Obecne w żurawinie fitoskładniki są szczególnie skuteczne w obniżaniu ryzyka stanów zapalnych – dotyczy to wszystkich rodzajów owych substancji, które ten owoc zawiera. Hamują one działanie enzymów, które są kluczowymi czynnikami w powstawaniu cząsteczek wywołujących zapalenie.

3. Ochrona przed powstawaniem kamieni nerkowych

Żurawina obniża pH moczu, zapobiegając tym samym tworzeniu się kamieni nerkowych. U 4 na 5 dorosłych, których ten problem dotyczy, kamienie nerkowe powstają poprzez gromadzenie się kryształów szczawianu wapnia. Zaradzić temu może właśnie włączenie do diety żurawiny.

4. Wsparcie dla układu odpornościowego

Badania wykazały, że przyjmowanie wyciągu z żurawiny ma korzystny wpływ na poprawę licznych funkcji układu odpornościowego i obniża częstotliwość zachorowań na przeziębienie oraz grypę. W wielu badaniach zastosowano skoncentrowane wyciągi z żurawiny, które charakteryzowały się wyższą zawartością proantocyjanidyn. W efektywności działania przypomina nieco inne znane z tego rodzaju właściwości owoc, jakim jest aronia.

5. Zapewnia korzyści dla układu krążenia

Wspólne działanie zawartych w żurawinie antyoksydantów i działających przeciwzapalnie fitoskładników ma zbawienny wpływ na układ krążenia. Udowodniono, że regularne spożywanie żurawiny oraz soku żurawinowego zapobiega wyzwalaniu enzymów, które odgrywają pierwszoplanową rolę w procesie miażdżycowym. Ponadto zawarte w tych owocach przeciwutleniacze obniżają ryzyko nadciśnienia. Żurawina pomaga również zbić poziom złego cholesterolu, jednocześnie podnosząc stężenie tego dobrego. Owe ostatnie właściwości najpewniej są bezpośrednio związane z przeciwutleniającym i przeciwzapalnym działaniem żurawiny.

6. Tworzy ochronny parasol z przeciwutleniaczy

Kombinacja zawartych w żurawinie antyoksydantów jest niewątpliwie wyjątkowa. Nie zbadano jeszcze wszystkich skomplikowanych procesów metabolicznych, w których bierze udział żurawina. Jej korzystne dla zdrowia działanie jest tak wielotorowe, iż wiele z jego aspektów wciąż czeka na szersze naukowe opracowanie.

7. Profilaktyka antynowotworowa

Jak można się łatwo domyślić, przeciwutleniające i przeciwzapalne składniki żurawiny chronią również przed rakiem, którego ryzyko w pierwszej kolejności podnoszą: chroniczny stres oksydacyjny oraz przewlekłe zapalenia. Antynowotworowe właściwości żurawiny dotyczą zwłaszcza: raka płuc, piersi, okrężnicy i prostaty.

8. Zapewnia korzyści dla układu pokarmowego

Jak gdyby wszystkich wymienionych wyżej zalet żurawiny było mało, zapobiega on również: chorobom przyzębia, wrzodom żołądka i rakowi okrężnicy. Jeśli zliczyć wszystkie owe korzyści, trzeba przyznać, iż jest to owoc o nieocenionym znaczeniu dla zdrowia układu pokarmowego.

Słowem podsumowania na temat żurawiny

Mimo, iż żurawina może stanowić naturalne źródło wielu wartości odżywczych oraz zdrowotnych, nie jest w Polsce dostatecznie doceniana. Należy się zastanowić co jest tego powodem, gdyż wiedza w tym zakresie jest już powszechna. Może warto być jednym z prekursorów i zacząć korzystać na własną rękę?

2 KOMENTARZE

  1. mi żurawina pomaga głównie na pęcherz moczowy. biorę żurascin uro, ma dużo żurawiny, witaminy C i pokrzywy.

  2. jem żurawinę prawie codziennie taką surową ze sklepu ,uprzednio obmytą ciepłą wodą ,jest super i czuję się b.dobrze.

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.