Strona główna Biznes i pieniądze Przygotowanie biznesplanu

Przygotowanie biznesplanu

1192
0
przygotowanie biznesplanu
Dobry biznesplan daje szansę na zdobycie finansowania biznesu

Biznesplan to niezwykle ważny dokument. Określa on podstawowe i jednocześnie najważniejsze informacje o firmie, wskazuje na jej mocne oraz słabsze strony, określa cele oraz metody, które pozwolą je osiągnąć, a także wskazuje na potencjalne zagrożenia. Stworzenie biznesplanu wydaje się więc czymś niezwykle skomplikowanym. Ale tak nie jest. Oto praktyczne wskazówki, które pomogą stworzyć biznesplan.

Najważniejsze jest, by biznesplan był konkretny i przejrzysty. Ma zawierać tylko te najważniejsze dane. Zawsze chcemy opracować dwie wersje – plan dotyczący dobrego prosperowania firmy oraz plan niezbędny przy niepowodzeniu. Dzięki temu można uniknąć rozczarowania. Jakie punkty musi zawierać ten dokument?

Przygotowanie biznesplanu

  1. Streszczenie – zarys przedsięwzięcia, określenie potencjalnych klientów, ewentualnych zysków, strategia długookresowa. Jednocześnie trzeba pamiętać, by plan był rzeczowy i zwięzły.
  1. Dokładny opis przedsięwzięcia – określamy cel istnienia firmy i korzyści, jakie mogą odnieść nasi klienci. To tutaj wyróżniamy zarówno słabe, jak i mocne strony zakładanego przedsiębiorstwa. W tym opisie należy też określić, w jaki sposób nasza firma i oferta wyróżnia się na tle konkurencyjnych firm, np. dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym.
  1. Konkurencja – należy określić z jaką konkurencją mamy do czynienia, czy jest silna, jakie są nasze szanse oraz dokonać porównania oferty (jeżeli oferta jest zbliżona, może być trudno się wybić). W tym punkcie należy pokazać, jaki mamy pomysł na firmę.
  1. Plan działania przedsiębiorstwa – trzeba w tym punkcie określić organizację firmy, technologię produktu, jakość usług i produktów. Należy zadbać o to, by zdolność przedsiębiorstwa do świadczenie usług czy produkcji była utrzymana na średnim poziomie – dzięki temu łatwiej będzie walczyć z konkurencją.
  1. Cechy usług i kanały dystrybucyjne – są to informacje, które pozwolą określić kosztorys firmy. Należy rozważyć czym będą wyróżniać się nasze usługi i produkty, ale też określić sposób reklamowania firmy.
  1. Etapy rozwoju przedsiębiorstwa – trzeb określić jakie cele firmy sobie stawiamy i w jakim okresie chcemy je zrealizować. Dobrze jest również zaznaczyć, które etapy są od siebie zależne.
  1. Potencjalne zagrożenia – należy ustalić, jakie czynniki mogą utrudnić rozwój firmy oraz w jaki sposób będziemy sobie z takimi trudnościami radzić. Należy też określić, jak takie zagrożenia będą wpływać na wyniki finansowe firmy.
  1. Plan finansowy – określamy potrzebny kapitał, przewidywalne zyski, ale też ewentualne straty.

Źródło: accommo.pl

Dodaj swój komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.