Strona główna Styl życia Wegetarianizm – Czy jest zdrowy dla każdego

Wegetarianizm – Czy jest zdrowy dla każdego

757
0
wegetarianizm
Warto pamiętać że wegetarianizm jest zdrowy nie dla każdego.

Wielu ludzi uważa, że wegetarianizm jest zdrowy z samej zasady. Nie należy jednak kierować się tą opinią w każdym przypadku, gdyż występują pewne odstępstwa. Coraz więcej ludzi decyduje się na niejedzenia mięsa i innych produktów odzwierzęcych, często nie zdając sobie sprawy, jaki może to mieć rzeczywisty wpływ na zdrowie. Poniżej wskazujemy na kilka istotnych faktów na temat wegetarianizmu.

Wokół diety wegetariańskiej narosło wiele mitów i kontrowersji. Są osoby, które twierdzą, że wegetarianizm jest zdrowy dla każdego, inni natomiast uważają, że jest to dieta szkodliwa, która może prowadzić do poważnych chorób. Jaka jest prawda?

Jakie są podstawowe zarzuty wobec diety wegetariańskiej?

Diecie wegetariańskiej zarzuca się przede wszystkim brak białka zwierzęcego oraz niedobór witamin i minerałów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W zależności od rodzaju stosowanej diety (rodzajów diet wegetariańskich jest kilka, każda z nich wiąże się z nieco innymi restrykcjami), największe jest zagrożenie niedoborem witaminy B12, wapnia i żelaza.

Podstawą zdrowia jest odpowiednio zbilansowana dieta

Wbrew powyższym zarzutom, badania dowodzą, że wegetarianizm jest zdrowy. Jak to możliwe, skoro niedobór powyższych składników prowadzi do poważnych chorób, a w konsekwencji nawet do śmierci? Możliwe, bo tym niedoborom można z powodzeniem zapobiegać, poprzez stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety. Pamiętajmy, że również normalna dieta, obfitująca w mięso, może prowadzić do niedoborów. Kluczem do sukcesu jest bowiem odpowiednie zbilansowanie diety.

Czym zastępować produkty mięsne?

Wegetarianizm jest zdrowy wtedy, gdy z wielką rozwagą przystąpimy do komponowania swojego jadłospisu. Wyłączając z diety produkty mięsne, musimy zadbać o wprowadzenie do diety zamienników, które dostarczą nam określonych składników odżywczych. Wartościowe białko znajdziemy np. w roślinach strączkowych takich jak groch, fasola lub soja. Rośliny strączkowe są jednocześnie bogatym źródłem żelaza, którego szukać możemy również w większości zielonych warzyw np. w szpinaku.

Podstawą zdrowej diety wegetariańskiej są duże ilości warzyw, owoców, orzechów, produktów zbożowych, a w zależności od jej wariantów także przetworów mlecznych i jaj. Jeśli składniki odżywcze dostarczane wraz z dietą są niewystarczające, możemy pomyśleć o suplementacji. Pamiętajmy jednak, że suplementy nigdy nie zastąpią nam zrównoważonej diety.

Dlaczego wegetarianizm jest zdrowy?

Według badań wegetarianie dłużej cieszą się zdrowiem, są szczuplejsi, dużo rzadziej chorują na choroby serca i nowotwory. Warto pamiętać, że wegetarianizm to nie tylko rezygnacja z mięsa, ale ogólnie przykładanie większej uwagi do zdrowego trybu życia i rezygnacja z używek.

Czy wegetarianizm jest zdrowy dla każdego?

Większość lekarzy uważa, że wegetarianizm nie jest dobrą opcją dla kobiet w ciąży, matek karmiących, małych dzieci oraz osób starszych. Zdarzają się jednak takie sytuacje gdy rodzice dziecka są wegetarianami i ich dziecko również od najmłodszych lat oswajane jest z brakiem mięsa. Tu jednak konieczna jest szczególna opieka ze strony lekarza oraz wykonywanie regularnych badań, które pomogą szybko wychwycić niedobory.

Warto wspomnieć, że o ile rodzice naprawdę wiedzą co robią i potrafią zapewnić dziecku zbilansowaną dietę, o tyle ryzyko jakichkolwiek skutków ubocznych jest znikome. Osobom którym na pewno nie poleca się wegetarianizmu są osoby, które: nie posiadają żadnej wiedzy w temacie, chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe w ekstremalnym tempie i nie planują specjalnie przykładać się do układania zbilansowanych jadłospisów.

Żeby wegetarianizm był zdrowy, początkowo musimy włożyć w to sporo wysiłku, poszerzając swoją wiedzę u pewnych źródeł, konsultując się z lekarzem i nadzorując swój stan zdrowia. Pamiętajmy też, że na im bardziej restrykcyjny rodzaj wegetarianizmu się zdecydujemy, tym większy wysiłek musimy włożyć w ułożenie zbilansowanej diety.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.