Strona główna Styl życia Prawidłowa waga ciała – Jak ją określić

Prawidłowa waga ciała – Jak ją określić

1618
0
prawidłowa waga
Prawidłowa waga stanowi istotną wskazówkę dla określenia naszego stanu zdrowia

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, ile powinieneś ważyć? Czy rozważałeś swoją masę ciała w kontekście zdrowia? Prawidłowa waga dla danej osoby jest zależna od wielu czynników, ale można ją w dużym przybliżeniu określić.

Uwaga współczesnego człowieka skupia się nie tylko na wysokości zarobków, lecz również na tym, w jaki sposób i jakim kosztem są one generowane. Nie chodzi tu tylko o koszty utrzymania. Obejmują one również zdrowie, ilość czasu, który możemy poświęcić rodzinie, czas wolny, a także długoterminowy wpływ podejmowanych działań na naszą psychikę i samopoczucie. Prawidłowa waga ciała staje się synonimem dobrobytu, a także powodzenia i sukcesu w życiu.

Czym jest waga ciała

Wedle pojęć naukowych, waga (a właściwie ciężar) to masa pomnożona przez przyspieszenie ziemskie (g) – siłę, z którą Ziemia przyciąga do swojej powierzchni wszystkie ciała.

Jednakowoż w kontekście społecznym jest to norma i wyznacznik, dzięki któremu da się określić ogólny stan fizyczny danej jednostki. Jest to zresztą jeden z najszybszych i najprostszych sposobów jego oceny. Zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska waga może być źródłem problemów.

Jeżeli masz nadwagę, oznacza to, iż jesz zbyt dużo – więcej niż potrzebujesz, przez co twój organizm odkłada zapasy tłuszczu, zwężają się twoje naczynia krwionośne, serce pracuje mniej wydajnie, ciśnienie się podwyższa, zaś twoja aktywność fizyczna maleje. Warto wtedy przyjrzeć się nieco swojej codziennej diecie i zmienić nieco nawyki żywieniowe.

Jest to tylko początek łańcucha problemów zdrowotnych, z których każdy wywołuje kolejne. Dlatego tak ważne jest by wiedzieć jaka jest dla nas prawidłowa waga ciała, byśmy mogli lepiej kontrolować jej odchylenia.

Cóż zatem znaczy określenie „prawidłowa waga”

W żaden sposób nie można arbitralnie stwierdzić, jaka waga jest zdrowa. Choć niektórzy ludzie wydają się chudzi, mogą ważyć więcej, niż inni o przeciętnych wymiarach. Zdarza się, że dana osoba ma dużą gęstość kości, dlatego waga zawsze będzie pokazywała u niej wyższy wynik, niż by się mogło zdawać.

Istnieją jednak pewne czynniki, które pozwalają przybliżyć nam ile powinna wynosić nasza prawidłowa waga ciała. W tym celu szeroko są wykorzystywane w rozmaite tabele czy wzory, które pozwalają określić wymagania, jakie trzeba spełnić, aby masa ciała danej osoby została uznana za zdrową:

  • Wzrost: Najważniejszym parametrem, który trzeba wziąć pod uwagę przy pomiarach wagi, jest wzrost. Nie jest niczym niezwykłym, iż wyższa osoba będzie ważyć więcej.
  • Wiek: Wraz ze starzeniem się organizmu zachodzą w nim pewne zmiany, które mogą wpływać na wzrost wagi. Wiek jest bardzo istotnym czynnikiem przy jej pomiarach.
  • Wskaźnik masy ciała (BMI): Jest to jeden ze stosunkowo niedawno opracowanych współczynników, który pozwala obliczyć ile powinna wynieść prawidłowa waga, w oparciu o wartości: wzrostu, wagi, zawartości tłuszczu, wieku oraz stopnia dziennej aktywności fizycznej.
  • Typ sylwetki: Typ sylwetki może mieć wpływ na określenie wagi zdrowej dla danej osoby.

Wszystkie wyżej wymienione czynniki zawsze będą podstawą przy wyliczaniu optymalnej, zdrowej wagi dla danej jednostki. Żadnego z nich nie należy omijać, ani ignorować. Ponadto istnieją różne kalkulatory optymalnej wagi, dostępne w internecie. Wiele zakładów pracy organizuje również obowiązkowe testy dla pracowników, aby upewnić się co do ich zdrowia. Jednym z kluczowych punktów odniesienia dla badań jest prawidłowa waga ciała.

Obliczanie wskaźnika masy ciała – BMI

Prawidłowa waga ciała obliczana przy pomocy wskaźnika BMI wymaga zastosowania poniższego wzoru:

BMI = masa / (wzrost)2

Masa ciał musi być przedstawiona w kilogramach, a wzrost w metrach (a nie w centymetrach). Uzyskany wynik należy przyrównać do poniższego zestawienia poszerzonej klasyfikacji BMI (dotyczy tylko ludzi dorosłych):

  • poniżej 16,0 – wygłodzenie
  • 16,0 – 16,99 – wychudzenie (może być spowodowane ciężką chorobą lub anoreksją)
  • 17,0 – 18,49 – niedowaga
  • 18,5 – 24,99 – wartość prawidłowa
  • 25,0 – 29,99 – nadwaga
  • 30,0 – 34,99 – I stopień otyłości
  • 35,0 – 39,99 – II stopień otyłości (otyłość kliniczna)
  • powyżej 40,0 – III stopień otyłości (otyłość skrajna)

Z jakimi problemami może wiązać się nieprawidłowa waga?

Jeżeli cierpisz na nadwagę lub otyłość, może to być spowodowane przez pewne problemy zdrowotne, takie jak niedoczynność tarczycy, czy też stanowić skutek uboczny przyjmowania niektórych leków. Mogą też istnieć inne kryjące się za tym okoliczności, które jest w stanie ustalić lekarz.

W większości przypadków nadwaga oraz otyłość stanowią jednak efekt braku aktywności fizycznej oraz złych nawyków żywieniowych, w tym spożywania fast foodów i przekraczania dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Jedzenie jest w dzisiejszych czasach tak łatwo dostępne, iż czasem trudno się powstrzymać przed jego nadmiernym spożyciem! Warto jednak czasem pomyśleć o niewielkim odchudzaniu.

Warto zatem podnieść swój poziom aktywności fizycznej oraz uważać na to, co się je. Prawidłowa waga ciała będzie doskonałym wskaźnikiem dla naszych postępów w dochodzeniu i utrzymywaniu odpowiedniej sylwetki, a także dbałości o zdrowie.

Jeżeli macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.