Strona główna Zdrowie i uroda Ból pleców – Najczęściej występujące przyczyny

Ból pleców – Najczęściej występujące przyczyny

501
0
ból pleców

Ból pleców nie zawsze jest oznaką choroby, może być również skutkiem jakiegoś urazu. Doświadczają go nawet największe okazy zdrowia. Przeczytaj poniższy artykuł – możesz być naprawdę zaskoczony niektórymi z przyczyn bólu pleców!

Ból pleców to niestety dość często występująca w dzisiejszych czasach dolegliwość. Wynika najczęściej z nieodpowiedniego stylu życia, np. braku odpowiedniej ilości ruchu, niewłaściwej pozycji siedzącej i leżącej, a także stresu czy noszenia szpilek. Sprawdźmy zatem na co warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, by usunąć ewentualne dolegliwości, takie jak ból pleców.

Ból pleców – Najczęstsze przyczyny

Bolące plecy najczęściej są efektem niewłaściwego stylu życia lub urazów. Sprawdżmy zatem co może je powodować.

Spanie na starym materacu

Dobry materac wytrzymuje osiem do dziesięciu lat. Jeśli nie wymienisz go po tym czasie, istnieje szansa, że twój kręgosłup nie otrzymuje koniecznego wsparcia. Wymień go na taki, który nie jest zbyt twardy; nie może być też zbyt miękki, tak że będziesz weń zapadać.

Noszenie zbyt dużej torby

Jeśli często dźwigasz ciężary, twoje plecy na tym cierpią. Noszenie ciężkiej torby na jednym ramieniu zaburza równowagę całego ciała – w tym kręgosłupa. Przerzuć się na lżejszy bagaż. Podręczna torebka wraz z zawartością nie powinna ważyć więcej niż 10% masy ciała jej użytkownika.

Noszenie szpilek lub butów na płaskiej podeszwie

Zbyt wysokie obcasy zmuszają do nienaturalnego wyginania pleców, obciążając stawy. Jednakże płaskie buty mogą działać równie niekorzystnie, zależnie od typu stopy. Chodzenie w sandałach bez pięty również szkodzi, sprawiając, że stopa przesuwa się we wszystkie strony, przez co ciężar ciała rozkłada się nierównomiernie. Najlepiej jest dobrać odpowiednią dla siebie wysokość obcasów.

Chowanie urazów

Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy wybaczają, rzadziej doświadczają uczucia rozgoryczenia i gniewu, a także depresji oraz dolegliwości bólowych. Emocje, napięcie mięśni oraz myśli mogą bezpośrednio wpływać na nasilenie sygnałów bólowych. Zresztą chowanie uraz działa negatywnie nie tylko na ciało, ale przede wszystkim na sferę emocjonalną.

Siedzący tryb życia

To zła wiadomość dla pracowników biurowych! Taka praca jest zgubna dla zdrowia. Siedzenie przez cały dzień może wydawać się wygodne, jednak większość osób nie utrzymuje prawidłowej postawy podczas całodziennego ślęczenia przed komputerem. Efektem jest osłabienie mięśni grzbietu w wyniku braku aktywności. Siedzenie dodatkowo powoduje o połowę większy nacisk na kręgosłup niż stanie.

Jeżeli twoje biuro nie zapewnia stanowisk stojących, by utrzymać twoje mięśnie grzbietu aktywnymi, odchyl się do tyłu w ciągu dnia, tak abyś siedział pod kątem 130 stopni. Zmniejszy to kompresję dysków międzykręgowych. Na koniec upewnij się, że podczas korzystania z komputera trzymasz głowę prosto, a nie wyciągasz jej do przodu.

Stres a ból pleców

Kiedy jesteś zestresowany, całe twoje ciało jest napięte, włączając w to tylne mięśnie ciała, które kurczą się i sztywnieją. Jeśli stres nie mija, nie mają szansy się odprężyć, powodując ból pleców. Istnieje wiele sprawdzonych sposobów na redukcję stresu, takich jak ruch, medytacja czy gorąca kąpiel.

Unikanie treningów

Ćwiczenia fizyczne budują napięcie mięśniowe, które stanowi istotne wsparcie dla pleców. Jeśli je zaniedbujesz, możesz doświadczyć sztywności, osłabionych mięśni, a twoje dyski międzykręgowe się degenerują. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i brzucha będą tu najlepszym środkiem zaradczym.

Śmieciowe jedzenie

Nie jest zaskoczeniem fakt, iż spożywanie wysokokalorycznych pokarmów o niskiej wartości odżywczej prowadzi do wzrostu masy ciała. Ten z kolei skutkuje zwiększonym obciążeniem kręgosłupa. Nadwaga w środkowej części ciała wypycha miednicę do przodu, co nadweręża plecy. Osoby otyłe są obarczone zwiększonym ryzykiem zapalenia stawów. Zrzucenie nawet 5-10% masy ciała może znacząco wpłynąć na poprawę stanu twoich pleców.

Nie warto bagatelizować objawów, jakimi jest ból pleców

Niewątpliwie ból pleców jest sygnałem organizmu, którego nie wolno bagatelizować. Najgorsze co można zrobić do walczyć z jego skutkami, bez ustalenia przyczyn jego powstawania. Warto poświęcić trochę własnej uwagi i zlokalizować jego źródło, poprzez eliminację występowania kolejnych, wymienionych w artykule negatywnych czynników.

Poprzedni artykułJak przygotować ofertę handlową
Następny artykułOlej jojoba na paznokcie – Jak stosować
Redakcja serwisu to grupa specjalistów z wielu dziedzin, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą z czytelnikami. Wśród nich znaleźć można psychologów, kosmetologów, dietetyków czy pracowników służby zdrowia. Często publikujemy również artykuły podmiotów zewnętrznych, których profesjonalizm nie budzi żadnych wątpliwości. Nasza redakcja zawsze stara się znaleźć najbardziej interesujące i ważne dla czytelników tematy. Mamy również nadzieję, że publikowane przez nas treści zawsze będą pomocne i inspirujące. Niezmiennie zależy nam najbardziej na satysfakcji i zadowoleniu naszych czytelników.

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.