Strona główna Styl życia Kontuzja – Jak jej skutecznie unikać

Kontuzja – Jak jej skutecznie unikać

387
0
kontuzja
Warto unikać kontuzji by nie zaprzepaścić swoich dotychczasowych wysiłków treningowych

Każdy trening wiąże się z jakimiś poświęceniami, a wszelka niedyspozycja może zniweczyć długotrwałe wysiłki. Dlatego warto robić wszystko by nie przytrafiła nam się kontuzja i cieszyć się dobrym zdrowiem.    

Skręcenia, złamania, zwichnięcia? Bolesna kontuzja to prawdziwa zmora, zarówno profesjonalnych sportowców, jak i tych, którzy trenują amatorsko. Żeby unikać kontuzji podczas treningów należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Warto je wymienić:

Rozgrzewka a ewentualna kontuzja

Kontuzja najczęściej występuje w wyniku braku dobrej rozgrzewki. Jeśli zależy Ci na tym, by jej unikać podczas treningów, nigdy nie żałuj czasu na porządny, ok. 20 minutowy rozruch. Jeśli wydaje Ci się, że bez rozgrzewki zaoszczędzisz trochę czasu, to jesteś w błędzie. Brak odpowiedniego przygotowania do treningu, to prosta droga do bolesnej kontuzji, której leczenie może potrwać miesiące!

Konsultacja z lekarzem

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z treningami, a chorujesz na jakieś choroby przewlekłe lub masz wątpliwości co do swojego stanu zdrowia… zawsze najpierw skonsultuj się z lekarzem! Lekarz podpowie Ci czy istnieją jakieś przeciwwskazania do uprawiania wybranej przez Ciebie dziedziny sportu. Pamiętaj o tym, że szybka kontuzja może wynikać z jakiś przeciwwskazań medycznych.

Trenuj z umiarem!

Żeby unikać kontuzji podczas treningów, musisz podejść do tematu z rozsądkiem. Każdemu marzyłby się szybki powrót do formy, ale zbyt intensywne treningi mogą przynieść zupełnie odwrotny skutek. Szczególnie jeśli dawno nie ćwiczyłeś, a Twoja kondycja pozostawia wiele do życzenia. W takim przypadku daj sobie czas, by nagła kontuzja nie wyeliminowała Cię z treningów na długie tygodnie. Skup się na regularności, zamiast na ich intensywności. Jeśli już po pierwszym treningu nabawisz się kontuzji, prawdopodobnie na długi czas będziesz wyłączony z ćwiczeń i Twój plan powrotu do formy z dnia na dzień spełznie na niczym.

Odpowiedni strój i sprzęt do ćwiczeń

Jeśli zamierzasz regularnie ćwiczyć, nie próbuj nawet oszczędzać na stroju sportowym. Przede wszystkim zainwestuj w sportowe obuwie. Najlepiej wybierz się do sklepu sportowego w którym sprzedawca doradzi Ci odpowiednie obuwie, w zależności od uprawianej przez Ciebie dyscypliny. Porządne obuwie ma ogromne znaczenie, jeśli chcesz unikać kontuzji podczas treningów. Równie ważny jest pozostały strój i zawsze musi być dostosowany do warunków pogodowych. Wiadomo, krótkie rękawki zimą odpadają, bez względu na to jak bardzo Ci gorąco.

Pamiętaj, że niektóre części ciała są szczególnie narażone na urazy, a np.kontuzja barku jest długotrwała i trudna do wyleczenia. Ważny jest także materiał z którego wykonane jest Twoje ubranie, postaw na te wykonane z naturalnych włókien. Dla kobiet bardzo istotnym elementem stroju jest również sportowy stanik. Jeśli podczas treningów jesteś narażony na urazy, pamiętaj także o ochraniaczach i kasku.

Zawsze dbaj o technikę

Decydujące znaczenie podczas treningów ma odpowiednia technika. Wystarczy, że będziesz błędnie wykonywać ćwiczenia albo przyjmować złą pozycję podczas ich wykonywania i kontuzja gotowa. Wielu ludzi błędnie uważa, że technika nie ma znaczenia przy wykonywaniu tak banalnych ćwiczeń jak przysiady czy brzuszki. Tymczasem większość ludzi wykonuje te ćwiczenia po prostu źle. Idealnie jest gdy możemy ćwiczyć pod nadzorem profesjonalnego trenera, który wychwyci błędy i szybko skoryguje naszą technikę.

Nie każdy ma jednak taką możliwość, ale wtedy z pomocą przychodzi internet. Znajdziemy tam sporo poradników i filmików instruktażowych pokazujących jak powinno się wykonywać poszczególne ćwiczenia. Pamiętaj o tym by wybierać filmy nagrywane przez profesjonalistów. Dokładne wykonywanie ćwiczeń i staranna technika nie pozwolą, by dopadła Cię jakaś kontuzja podczas treningów. Ważne jest także to, by podczas ćwiczeń nie skupiać się wyłącznie na jednej partii ciała, wtedy bowiem łatwo o kontuzję innych, niewyćwiczonych partii.

Nie lekceważ kontuzji

Nigdy nie lekceważ dolegliwości bólowych, które pojawiły się po treningu. Jest to pierwszy sygnał ze strony Twojego ciała, że coś jest nie tak. Lekceważenie kontuzji może spowodować jej pogłębienie, poza tym nieleczone dolegliwości zawsze wracają! Pamiętaj, że kontuzja jest często efektem przetrenowania, czyli wyraźną obroną organizmu na zbyt duże obciążenia.

Dieta jest bardzo ważna

Nie każdy zdaje sobie sprawę jak duże znaczenie w unikaniu kontuzji, ma odpowiednia dieta. Regularnie dbaj, by była bogata w wapń i wszystkie niezbędne witaminy. Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Jeśli nie jesteś w stanie zaspokoić jego potrzeb samą dietą, pomyśl o suplementach. Bezwzględnie unikaj używek, takich jak papierosy czy duże ilości alkoholu. Palenie papierosów ma wpływ nie tylko na kondycję Twojego układu oddechowego, ale i na łamliwość Twoich kości!

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.