Dieta kopenhaska – Jak ją stosować

dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska w ostatnich latach budzi tyle samo zachwytów, co kontrowersji. Na czym ona polega i czy warto z niej korzystać? Na jakie efekty można liczyć i kto powinien o niej zapomnieć?

Czy dieta kopenhaska to wspaniały sposób na zrzucenie nadmiaru kilogramów? Czy raczej idealny sposób na stuprocentowe wyniszczenie organizmu? Jedno jest pewne, to dieta BARDZO restrykcyjna. Codzienny jadłospis dostarcza organizmowi niewielkiej liczby kalorii, jednak aby uzyskać określony efekt należy stuprocentowo trzymać się ściśle wyznaczonego planu.

Jak długo trwa dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska ma trwać z założenia prawie dwa tygodnie, a dokładnie 13 dni. Trzeba w jej trakcie trzymać się nie tylko wyznaczonego wcześniej menu, ale również poszczególnych godzin spożywanych posiłków. Śniadanie możemy zjeść kiedy tylko nam się podoba – bez konkretnej, codziennej godziny. Obiad wolno nam spożyć jedynie pomiędzy 12 a 14, natomiast czas na kolację nie  może być późniejszy, niż do godziny 18. Jak widać, kuracja tego typu wymaga niezwykłej motywacji i silnej woli.

Ponieważ rzeczywiście istnieje ryzyko wyniszczenia organizmu dieta kopenhaska nie może być przez nas stosowana częściej, niż raz na dwa lata. W jakim celu – prócz oczywistego efektu schudnięcia- stosuje się tą dietę? Głównie po to, by oczyścić organizm. Żeby osiągnąć maksymalne efekty działania dieta kopenhaska powinna być przestrzegana bardzo restrykcyjnie.

Jakie są efekty stosowania tej diety kopenhaskiej?

Dieta kopenhaska charakteryzuje się bardzo szczegółowo wyznaczonym i monotonnym jadłospisem, powodującym niezwykle raptowną utratą wagi. Osiągane efekty zależą głównie od wagi wyjściowej – im jest ona wyższa, tym spodziewane efekty będą bardziej spektakularne. Osoby, które wytrwale dążą do swego postanowienia i ściśle trzymają się menu potwierdzają, iż w ciągu 13 dni udało im się schudnąć więcej niż 10 kilogramów, a nie rzadko nawet 15 kilogramów.

Warto jednak pamiętać, że efektywność jaką zapewnia dieta kopenhaska, w dużej mierze zależy od tego jak często się odchudzamy. Każda kolejna kuracja może mieć mniejsze działanie. Warto o tym pamiętać, zanim rozpoczniemy kolejną rundę zrzucania wagi.

Co można jeść w trakcie diety kopenhaskiej?

Dieta kopenhaska, jak każda inna, rządzi się swoimi prawami. Nie pozostawia ona żadnego wyboru i polega na ścisłym przestrzeganiu zaprojektowanego jadłospisu. Pierwszego dnia jej trwania na śniadanie musimy pocieszyć się kubkiem czarnej kawy z kosteczką cukru. Dla wielu jest to pierwszy prawdziwy szok, który może nie maleć wraz z propozycjami kolejnych posiłków. Poniżej prezentowany jest pełny i szczegółowy jadłospis diety kopenhaskiej.

Szczegółowy jadłospis diety kopenhaskiej:

DZIEŃ 1 i 8:

Śniadanie: 1 kubek kawy z dodatkiem 1 kostki cukru
Obiad: 2 jajka ugotowane na twardo, gotowany szpinak w ilości 100g, 1 pomidor
Kolacja:1 duży stek wołowy, sałata z olejem i cytryną w ilości 150g

DZIEŃ 2 i 9:

Śniadanie: 1 kubek kawy z dodatkiem 1 kostki cukru
Obiad: 1 duży stek wołowy, sałata z olejem i cytryną 150g
Kolacja:1 plasterek szynki, 2 – 3 szklanki jogurtu naturalnego

DZIEŃ 3 i 10:

Śniadanie: 1 kubek kawy z dodatkiem 1 kostki cukru, 1 grzanka z razowego pieczywa
Obiad: gotowany szpinak,1 świeży owoc, 1 pomidor
Kolacja:1 plasterek szynki, 2 ugotowane jajka, sałata z olejem i cytryną 150g

DZIEŃ 4 i 11:

Śniadanie: 1 kubek kawy z dodatkiem 1 kostki cukru
Obiad: marchewka tarta 150g, jajko ugotowane na twardo, twarożek naturalny w ilości 100g
Kolacja: sałatka owocowa w ilości 100g, 2 – 3 szklanki jogurtu naturalnego

DZIEŃ 5 i 12:

Śniadanie: duża tarkowana marchew z cytryną
Obiad: duża chuda ryba – grillowana, pieczona lub gotowana
Kolacja: 1 stek wołowy, sałata i brokuły w ilości 200g

DZIEŃ 6 i 13:

Śniadanie: 1 kubek kawy z dodatkiem 1 kostki cukru
Obiad: kurczak gotowany w ilości 150g, sałata z olejem i cytryną w ilości 150g
Kolacja: 2 jajka ugotowane na twardo, jedna duża marchewka

DZIEŃ 7:

Śniadanie: 1 kubek kawy z dodatkiem 1 kostki cukru
Obiad: kawałek chudego grillowanego mięsa w ilości 150g
Kolacja: BRAK

Pobierz jadłospis diety kopenhaskiej w PDF

 

Utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia w trakcie diety

1. Monitoruj swoje zdrowie i zachowanie w czasie diety

Dieta kopenhaska polega na dramatycznym ograniczeniu składników odżywczych oraz kalorii, które na co dzień spożywamy, co może być niezbędne dla zdrowia. Wiąże się ona również z pomijaniem niektórych posiłków przez wiele dni, co powodować złe samopoczucie i prowadzić do utraty ogólnego stanu zdrowia. Na każdym etapie diety bardzo ważne jest, by uważnie śledzić sygnały organizmu i własne samopoczucie.

  • Osoby podejmujące niezwykle restrykcyjne i niskokaloryczne diety w trakcie całego procesu powinny być monitorowane przez lekarza.
  • Jeśli zaczynacie czuć się szczególnie ospałymi lub cierpicie na zawroty głowy, to należy ponownie rozważyć uzupełnienie diety pewnymi dodatkowymi składnikami i zdecydować się na bardziej zrównoważone podejście.
  • Niewiele jest dostępnych porad medycznych dla osób korzystających z tej diety, najprawdopodobniej dlatego, że żaden pracownik służby zdrowia nie będzie nam jej polecał.

2. Bądź ostrożny z ćwiczeniami fizycznymi

Ostra dieta oznacza, że jest mało prawdopodobne, że w ciągu dwóch tygodni będziecie mieli dostateczną energię, potrzebną do nawet umiarkowanej aktywności fizycznej. Jednak ważne jest, aby starać się utrzymać pewną aktywność fizyczną, ale nie zmuszać się podczas diety do cięższego wysiłku. Delikatne ćwiczenia, takie jak chodzenie lub rozciąganie może być jednym ze sposobów, aby utracić pewnej aktywności.

  • Prawdopodobnie podczas diety nie będzie w stanie wykonywać, jednak będzie to stosunkowo krótki okres czasu.
  • Lepszym rozwiązaniem jest podjąć dietę, która obejmuje ćwiczenia, i która pomoże utrzymać beztłuszczową masę mięśniową podczas spalania tłuszczu.

3. Warto zrozumieć, że nie jest to rozwiązanie długoterminowe

Osobliwy charakter tej diety oznacza, że większość masy tracisz poprzez utratę wody, a nie tłuszczu. W rezultacie może się okazać, że szybko ponownie odzyskasz utraconą w trakcie diety masę, gdy tylko zaczniesz jeść normalnie. To może być bardzo deprymujące doświadczenie, ale taka jest charakterystyka krótkoterminowych i surowych diet, takich jak dieta kopenhaska.

  • Przed podjęciem wyzwania warto zrozumieć, że jest to opcja krótkoterminowa, która pomoże Ci zauważyć szybkie zmiany w organizmie.
  • Można użyć tej diety na rozruch, dla rozpoczęcia nowego zdrowszego stylu życia.
  • Potrzebna dyscyplina uczy przyzwyczajenia do diety, co może pomóc popchnąć do bardziej zdrowego stylu życia.
  • Szybko utrata wagi, po czym równie szybkie odzyskiwanie jest znane jako efekt „jo-jo” i związane jest z wyższym ryzykiem wielu poważnych chorób, w tym nagłej śmierci sercowej i choroby wieńcowej serca.

4. Ustalenie odpowiednich celów

Dieta kopenhaska nie jest odpowiedzią na niezdrowy styl życia i nie jest to właściwa ścieżka do odzyskania zdrowia. Dzięki niej można doświadczyć szybkiej utraty masy ciała, już w ciągu dwóch tygodni, ale to powinno być połączone z pozytywnymi celami dla długotrwałego zdrowia. Staraj się nie skupiać wyłącznie na ilości kilogramów, ale bardziej na zmianach w myśleniu i działaniu, które doprowadzą do długotrwałych korzyści. Dieta kopenhaska powinna być tylko jedną częścią o wiele szerszych celów.

  • Można zacząć zmiany od podjęcia diety, ale powinny one sięgać znacznie dalej, niż dwa tygodnie.
  • Bądźcie konkretni i realistyczni podczas formułowania swoich celów. Zapewne każdy chce być w stanie mierzyć swoje postępy, a nie sięgać po niewykonalne zadania, które będą negatywnie oddziaływać na motywację i utrudnią dalszy postęp.

Ewentualne efekty uboczne działania diety kopenhaskiej

Dieta kopenhaska jest dość jednostajna i nie zbyt bogata w wartości odżywcze. Pozwala nam na spożycie zaledwie 500-600 kalorii dziennie, co jest zbyt małą ilością do normalnego i energicznego funkcjonowania. Taka dawka kalorii jest prawie głodowa, dlatego dieta nie jest polecana osobom, które pracują fizycznie a także umysłowo, ponieważ mogą mieć one poważne problemy ze skupieniem się. W niektórych przypadkach stosowania diety mogą zdarzać się silne osłabienia i omdlenia.

Kolejnym efektem ubocznym może być długotrwałe rozdrażnienie i nerwowość, wynikające z niedoborów cukru we krwi. Dlatego ważne jest, by wszystkie najbliższe osoby były świadome podejmowanego wyzwania, jakim niewątpliwie jest dieta kopenhaska. Brak minerałów i innych ważnych wartości odżywczych może również skutkować czasowym osłabieniem wyglądu cery.

Przeciwwskazania do stosowania diety kopenhaskiej

Diety kopenhaskiej z całą pewnością nie powinny stosować kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią. W zasadzie takie zastrzeżenie obowiązuje w przypadku większości popularnych diet odchudzających, które skutkują osłabieniem organizmu. Dieta kopenhaska nie powinna być również stosowana przez osoby w podeszłym wieku oraz nastolatki, dla których którym kalorie i składniki odżywcze potrzebne są do prawidłowej regeneracji i rozwoju. Może być ona również niebezpieczna dla osób chorych, szczególnie cierpiących na nadciśnienie tętnicze i cukrzycę. Generalnie należy unikać tego typu diety w każdym przypadku występowania trwałych chorób i niewydolności organizmu.

Jak skończyć dietę kopenhaską i nie przytyć?

Ponieważ dzienna dawka kalorii podczas trwania kuracji jest tak niewielka, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kiedy zakończymy dietę nastąpi efekt jojo. Mimo, iż straciliśmy w jej trakcie mnóstwo kilogramów, to mogą one powrócić ze zdwojoną siłą. Czy można tego uniknąć? Można, jeżeli odpowiednio wyjdziemy z bardzo restrykcyjnej kuracji odchudzającej, jaką niewątpliwie jest dieta kopenhaska.

Przede wszystkim nie należy wracać do starych nawyków. Jeżeli już odrzuciliście niezdrowe jedzenie, zrezygnowaliście ze słodkich napojów, tłustych mięs i tortów, pozostań przy zdrowej diecie, ale nie na tydzień czy miesiąc, a na zawsze. Dodatkowo nie możesz z dnia na dzień zwiększyć drastycznie ilości przyjmowanych kalorii. Codziennie powinniście dodawać do diety 200 kcal, pilnując jednocześnie, by na koniec tego „wyprowadzania” z diety nie przekroczyć dziennej, zalecanej dawki.

Jedyne, na co możesz sobie pozwolić praktycznie bez ograniczeń to warzywa. Nie zawierają one wielkich ilości cukrów, dodatkowo mają też niewiele kalorii. Możecie je jeść w dość dużych ilościach, zasadniczo na ile macie ochotę. Dzięki temu będziecie się czuli syci mimo, iż zjadacie niewiele kalorii. Jedzcie wszystko to, co pieczone lub gotowane, unikajcie natomiast smażenia. A jeżeli przygotowujecie sałatki, rezygnujcie z majonezu i zastępujcie go naturalnym jogurtem, lub też kroplą oliwy z oliwek.

Co jeszcze warto wiedzieć

Z uwagi na duże obciążenie organizmu dieta kopenhaska nie powinna być stosowana częściej, niż raz na dwa lata. Należy również wziąć pod uwagę, że większość lekarzy bardzo odradza takie kurację, ze względu na duże niebezpieczeństwo dla zdrowia.

Dieta kopenhaska to nie tylko sprawdzian dla wytrzymałości naszego organizmu. To przede wszystkim wyzwanie dla naszej psychiki i motywacji. Na prawdziwe efekty mogą liczyć tylko osoby obdarzone niezwykle silną wolą i niezłomnością. Dlatego ten rodzaj diety zawsze należy traktować jako niezwykle silne wyzwanie.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Prosimy o wsparcie naszej pracy!

Jeżeli podoba Ci się treść na naszej stronie

pomóż nam i polub nas na Facebooku!

DZIĘKUJEMY!