Strona główna Rozwój osobisty Sprawny umysł – 7 sprawdzonych metod

Sprawny umysł – 7 sprawdzonych metod

797
0
sprawny umysł
Warto ćwiczyć umysł przez całe zycie.

Żyjemy w świecie nastawionym na konkurencję, w którym bystry umysł jest naszym największym atutem. Ludzki mózg to skomplikowana maszyna i mimo, że naukowcy w znacznej części rozpracowali jego działanie, wciąż kryje niezbadane obszary. Nie od wczoraj jednak wiadomo, że sprawny umysł zależy w znacznym stopniu zależy od nas samych, a przede wszystkim codziennego trybu życia. Jak zatem zadbać o jego właściwe działanie?

To właśnie czyni ludzki umysł niezwykle fascynującym! Tak czy inaczej, musimy odpowiednio nad nim pracować, jeśli chcemy zachować sprawny umysł. Poznajmy najlepsze na to sposoby.

Sprawny umysł dzięki odpowiednim nawykom

Sprawność umysłu zależeć może od wielu czynników, zarówno od nas niezależnych jak i takich, na które mamy istotny wpływ. Warto zatem zadbać o odpowiednie dla niego warunki pracy, by mógł zapewniać odpowiednie działanie. Oto 7 porad, które pomogą Ci stworzyć odpowiednie warunki i wspomóc jego efektywność.

Unikaj ogłupiających zajęć

Faktem jest, że istnieją zajęcia, które nie tylko ogłupiają i męczą umysł, lecz również niszczą szare komórki. Raz uszkodzone, te cenne struktury nie regenerują się. Z tego powodu tak ważne jest jak największe minimalizowanie strat. Komórki mózgowe podlegają naturalnej destrukcji wraz ze starzeniem się organizmu. Nie warto chyba jednak przyspieszać tego procesu, spędzając czas na oglądaniu telewizji i graniu w gry komputerowe?

Nie ma nic złego w owych rozrywkach, jeśli korzystamy z nich z umiarem. Problem polega na tym, że większość ludzi spędza długie godziny nie robiąc nic produktywnego, tylko zalegając przed telewizorem, w którym leci mało ambitny program. Przez to umysł nie dostaje wystarczających bodźców, a jego aktywność zanika. To w końcu odbija się na pamięci, zdolności koncentracji i funkcjach poznawczych mózgu.

Włącz do swojej diety pokarmy korzystne dla mózgu

Istnieją pokarmy (ze względu na swoje walory zdrowotne znane szerzej jako „super foods„), które długofalowo wspomagają właściwe działanie mózgu. Chronią ten organ i są nawet w stanie pobudzać powstawanie nowych komórek mózgowych, przy założeniu, że dostarczamy organizmowi niezbędnych do tego składników odżywczych. Wybieraj żywność zawierającą zdrowe tłuszcze i kwasy tłuszczowe (omega-3 i omega-6) – występują one w tłustych rybach, takich jak łosoś czy tuńczyk.

Oprócz tego, do prawidłowego działania mózg potrzebuje sporej dawki przeciwutleniaczy. Im bardziej się starzejemy, tym bardziej podatni jesteśmy na działanie wolnych rodników. Z tego względu należy jeść dużo marchewki, czosnku, brokułów, winogron i jagód. Również oliwa z oliwek ma zbawienny wpływ na mózg. Bystry umysł zależy bowiem w dużym stopniu od kondycji naszego mózgu.

Gimnastykuj mózg poprzez zapamiętywanie liczb i tekstów

Istnieją różne formy treningu dla mózgu, jednak sposobem prostym i przyjemnym jest zapamiętywanie słów piosenek. Pomijając fakt, że najczęściej sprawia nam to przyjemność, czasem zapamiętujemy je nawet bezwiednie. Nauczenie się kilku wersów i regularne ich powtarzanie jest niewątpliwie dobrym ćwiczeniem dla mózgu. Poleca się również wykonywanie prostych obliczeń bez użycia kalkulatora. Dzięki takim ćwiczeniom z całą pewnością znacznie dłużej będzie można utrzymać sprawność naszego umysłu.

Ogranicz spożycie alkoholu

Nic tak nie niszczy mózgu jak alkohol, nawet wspomniane wcześniej telewizja i gry komputerowe. Nie musisz konsumować trunków w nie wiadomo jakich ilościach – jeśli robisz to regularnie, w końcu zniszczysz sobie pamięć. Alkohol jest powszechnie znany ze spowalniania pracy umysłu oraz upośledzania zdolności poznawczych. Innymi słowy, odbiera Ci jasność umysłu, co chyba jest wystarczającym powodem, by trzymać się od niego z dala!

Ucz się języków

Podobnie jak zapamiętywanie tekstów, nauka języków obcych jest świetnym ćwiczeniem dla mózgu. Będziesz zaskoczony, jak szybko skojarzysz ze sobą różne języki i odnajdziesz w nich pokrewne słowa. To szybki, skuteczny i opłacalny sposób na poprawę funkcji poznawczych, nie wspominając o korzyściach płynących z poznawania nowych kultur i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Tak na prawdę, to sprawny umysł będzie w pewnym sensie tylko efektem ubocznym całego procesu.

Gry logiczne mogą zdziałać cuda!

Gry logiczne i pamięciowe są doskonałym wyborem, kiedy myślisz o długoterminowym usprawnieniu pracy mózgu. Na przykład, gra w scrabble to świetny sposób na poszerzenie słownictwa i poprawę koncentracji, podczas gdy gry karciane oraz planszowe polepszają pamięć i rozwijają myślenie strategiczne. Dzięki nim Twój umysł ma szansę na prawdziwą i bardzo przyjemną gimnastykę.

Naucz się odpoczywać

Nie należy zapominać, jak szkodliwy dla mózgu jest stres, który upośledza funkcje poznawcze, nie mówiąc już o jego negatywnym wpływie na cały organizm. Ważne jest, aby wychwycić moment, w którym niezbędne jest oderwanie się od codziennej rutyny i presji otoczenia. Stres może stać się przyczyną uczucia lęku, napadów paniki oraz depresji, z kolei wszystkie te przypadłości w dłuższej perspektywie (jeśli nie radzimy sobie z nimi na bieżąco) osłabiają możliwości poznawcze mózgu.

Sprawny umysłu to często gwarant lepszego życia

Umysł stanowi jedną z aktywności mózgu i z tego powodu w dużym stopniu zależy od jego stanu zdrowotnego. Wielu uczonych twierdzi, iż jego sprawność należy stale ćwiczyć, podobnie jak mięśnie na siłowni. Dzięki temu można zachować wysoką sprawność umysłową do późnej starości. Nie ma innego wyjścia – trzeba w życiu unikać zbyt wielu uproszczeń. Dzięki takiemu postępowaniu łatwiej możemy osiągać własne cele w życiu i osiągać zamierzone efekty.

Może macie jakieś interesujące rozwiązanie tego problemu i chcielibyście się nim podzielić? Chętnie zobaczymy Wasze sugestie poniżej w polu komentarzy. Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.