Strona główna Styl życia 15 powodów, z powodu których jesteś zmęczony

15 powodów, z powodu których jesteś zmęczony

1089
0
zmęczony
Istnieje bardzo wiele powodów, dla których możesz być przewlekle zmęczony

Brak energii i senność mogą mieć bardzo różne przyczyny, znacznie utrudniając codzienną pracę i prowadzenie życia rodzinnego. Sprawdź zatem główne powody, dla których możesz być przewlekle zmęczony.

Brak snu nie jest jedynym czynnikiem uszczuplającym twoje siły witalne. Niewielkie rzeczy, które robisz (lub nie robisz) mogą wyczerpywać cię zarówno fizycznie, jak i umysłowo, przez co przetrwanie dnia wydaje ci się czasem przykrym obowiązkiem. Specjaliści ujawniają powszechne złe nawyki, które mogą wywoływać uczucie zmęczenia, a także proponują proste zmiany w życiu, które dodadzą ci wigoru. Koniecznie dowiedz się jakie są najczęstsze powody tego, że jesteś przewlekle zmęczony.

1. Gdy jesteś zmęczony, rezygnujesz z ćwiczeń

Pomijanie treningu, aby zaoszczędzić energię, tak naprawdę powoduje efekt odwrotny do zamierzonego. Dowiedziono, że zdrowe osoby, prowadzące siedzący tryb życia, które zaczęły wykonywać po 20 minut lekkich ćwiczeń trzy razy w tygodniu, po sześciu tygodniach czuły się mniej zmęczone i bardziej pobudzone. Regularne ćwiczenia poprawiają siłę i wytrzymałość, podnoszą wydajność pracy układu krążenia, a także wpływają na bardziej efektywne dostarczanie tlenu oraz substancji odżywczych do tkanek. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia motywacja i prawidłowo skomponowany plan treningowy. Tak więc następnym razem, gdy najdzie cię ochota, aby zalec na kanapie, rusz się i przynajmniej wyjdź na spacer!

2. Pijesz za mało wody

Nawet niewielkie odwodnienie, rzędu 2 % wywiera bardzo negatywny wpływ na poziom energii i sprawia że czujesz się zmęczony. Odwodnienie powoduje zwiększone zagęszczenie krwi, przez co serce pompuje krew mniej wydajnie, a tlen i substancje odżywcze są wolniej dostarczane do mięśni oraz narządów. Aby obliczyć własne zapotrzebowanie na płyny, wystarczy sprawdzić swoją wagę w kilogramach, podzielić ją przez 30 i pić co najmniej tyle litrów płynów dziennie. Najlepiej sięgać po wodę z dodatkiem cytryny, doskonale regulującej metabolizm organizmu.

3. Nie dostarczasz organizmowi wystarczającej ilości żelaza

Niedobór żelaza wywołuje uczucie ospałości, zmęczenia, rozdrażnienia, słabości, a także utrudnia koncentrację. Zwykle jesteś zmęczony, ponieważ mniejsza ilość tlenu dostarczana jest do twoich mięśni oraz komórek. Dlatego należy zwiększyć dzienną dawkę żelaza, aby obniżyć ryzyko anemii, spożywając: chudą wołowinę, czerwoną fasolę, tofu, jaja (koniecznie łącznie z żółtkiem), ciemnozielone warzywa liściowe, orzechy oraz masło orzechowe. Pokarmy owe należy jeść w parze z produktami obfitującymi w witaminę C, która zwiększa absorpcję żelaza.

Uwaga: niedobór żelaza może być konsekwencją ukrytych problemów zdrowotnych, tak więc jeśli dostrzegasz u siebie jego symptomy, zawsze powinieneś skonsultować się z lekarzem.

4. Jesteś perfekcjonistą

Dążenie do ideału, który swoją droga jest nieosiągalny, skłania do pracy dłuższej i cięższej, niż jest to konieczne. Stawiasz sobie cele tak nierealistyczne, że są one bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do osiągnięcia, czego efektem jest brak poczucia satysfakcji. Należy ustalić sobie limit czasowy na wykonanie danego projektu i trzymać się go. Z czasem zrozumiesz, iż dodatkowy czas, który poświęcałeś pracy, tak naprawdę nic do niej nie wnosił. Spowodował tylko, że czułeś się bardziej zmęczony i wyczerpany, a efekty były zupełnie nieadekwatne do nakładów.

5. Robisz z igły widły

Jeżeli, niespodziewanie wezwany przez szefa, od razu panikujesz, że zostaniesz zwolniony, czy też boisz się wsiąść na rower, gdyż obawiasz się wypadku, twoją wadą jest myślenie katastroficzne. Innymi słowy, spodziewasz się najgorszego możliwego scenariusza. Lęk paraliżuje cię i wyczerpuje mentalnie, a w efekcie czujesz się długotrwale zmęczony.

Gdy przyłapiesz się na podobnych myślach, weź głęboki oddech i zapytaj sam siebie, jak duże jest prawdopodobieństwo realizacji katastrofalnego scenariusza. Spędzanie czasu na świeżym powietrzu, medytacja, ruch oraz zwierzanie się przyjacielowi to działania, które pomogą ci lepiej radzić sobie z lękami i myśleć bardziej rzeczowo.

6. Omijasz śniadania

Jedzenie jest paliwem dla organizmu, a gdy śpisz, twoje ciało cały czas zużywa zasoby, które zgromadziłeś, spożywając kolację, by podtrzymać krążenie krwi oraz przepływ tlenu. W związku z tym, gdy budzisz się rano, musisz uzupełnić zapasy, jedząc śniadanie. Jeśli je pominiesz, towarzyszyć ci będzie uczucie ospałości oraz zmęczenia. Jedzenie śniadania jest jak rozniecanie ognia w ciele poprzez uruchomienie metabolizmu.

Dietetycy polecają ponadto śniadania, które zawierają produkty pełnoziarniste, chude białko oraz zdrowe tłuszcze. Dobre przykłady to:

  • owsianka z proszkiem białkowym oraz odrobiną masła orzechowego,
  • koktajl z owoców, proszku białkowego, chudego mleka oraz masła migdałowego;
  • jajka, a do tego tosty z dwóch kromek pełnoziarnistego chleba pszennego i chudy jogurt grecki.

7. Żywisz się śmieciowym jedzeniem

Produkty naszpikowane cukrem oraz węglowodanami prostymi zapewne z łatwością znajdziesz w każdym barze szybkiej obsługi. Mają one jednak wysoki indeks glikemiczny (IG) – wskaźnik, który informuje, jak szybko spożyte węglowodany podnoszą poziom cukru we krwi. Ciągłe skoki owego poziomu wywołują zwykle, że czujesz się zmęczony i wyczerpany, mimo braku większego wysiłku.

Należy utrzymywać stały poziom cukru we krwi, a każdy posiłek komponować z chudego białka oraz produktów pełnoziarnistych. Do dobrych wyborów należą: kurczak (pieczony, nie smażony) z brązowym ryżem, łosoś z batatami czy sałatka z kurczaka oraz owoców. Warto pamiętać, że przy odrobinie motywacji i cierpliwości dobre nawyki żywieniowe zawsze można wypracować.

Czytaj dalej

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.