Strona główna Zdrowie i uroda Dieta wątrobowa – Właściwości, zastosowania i efekty

Dieta wątrobowa – Właściwości, zastosowania i efekty

724
0
PODZIEL SIĘ
dieta wątrobowa
Dieta wątrobowa doskonale sprawdza się w ochronie zdrowia

Dieta wątrobowa to doskonały sposób na odciążenie organów wewnętrznych i ich samodzielną regenerację. Wymaga ona spożywania lekkich i małych posiłków, pozbawionych ciężkostrawnych składników. Dzięki jej stosowaniu wątroba może w szybszy sposób się zregenerować i poprawić swoje funkcje w organizmie.

Dieta wątrobowa jest jednocześnie dietą leczniczą, stosowaną przy schorzeniach wątroby, takich jak marskość, zapalenie, czy stłuszczenie. Polecana jest także przy innych chorobach narządów drogi pokarmowej człowieka, m.in. pęcherzyk żółciowy, jelito grube, drogi żółciowe oraz trzustka. Jej głównym zadaniem jest jednoczesna ochrona oraz leczenie chorych narządów. Przez leczenie ma się na myśli dostarczanie składników odżywczych i minerałów potrzebnych do regeneracji komórek i zmniejszenie dotychczasowej aktywności wydzielniczej narządu.

Dieta wątrobowa polega na ograniczeniu w codziennym jadłospisie spożywania produktów z dużą zawartością cholesterolu i tłuszczów zwierzęcych, ponieważ to właśnie w wątrobie i reszcie wymienionych organów, zachodzi metabolizm tłuszczów. Generalnie wszystkie dania mają więc być lekkie i łatwe do strawienia.

Dieta wątrobowa – Podstawowe wskazówki

W celu uzyskania przewidzianych efektów w diecie wątrobowej, tak jak i przy innych dietach, panują zasady, których powinno się nieprzerwanie i restrykcyjnie przestrzegać. Pierwszym z nich jest spożywanie posiłków często, ale w małych porcjach. Najlepiej jeśli jest to 5 do 7 razy na dzień.

Osoby cierpiące na choroby i dolegliwości wątroby często mają skłonności do hipoglikemii. Z tego powodu zalecane jest, by jeden z ostatnim posiłków podawany był późnym wieczorem. Wszelakie owoce i warzywa muszą być spożywane po ugotowaniu i rozdrobnieniu. Dopuszczalna jest też forma podania jako przeciery i soki. W przypadku zup muszą one być ugotowane na warzywnych wywarach z dodatkiem zawiesiny z mleka i mąki.

Podczas przyrządzania potraw NIE WOLNO piec lub smażyć ich na tłuszczu. Zaleca się używania beztłuszczowych metod. Wchodzi w to gotowanie zarówno w wodzie jak i na parze, a także duszenie, smażenie na patelni bez użycia tłuszczu lub pieczenie. Można piec zarówno w folii, gdzie wykorzystywany jest tłuszcz naturalnie zawarty już w produkcie, jak i w piekarniku.

Wartości odżywcze w diecie wątrobowej

Wartość energetyczna spożywanych posiłków powinna być przede wszystkim dostosowana do masy ciała osoby chorej. Jeśli utrzymywana jest ona w stanie prawidłowym i wykorzystuje się energię, zgodnie z zalecaną normą fizjologiczną, człowiek w ciągu doby powinien dostarczać ok. 25-30 kcal na jeden kilogram masy ciała. Przykładowo, jeśli kobieta waży 57 kg, łączna ilość spożywanych produktów w ciągu dnia powinna mieścić się w granicy 1425-1710 kcal. W przypadku ludzi niedożywionych ilość kalorii wzrasta do 35-40 na kilogram masy ciała. Oczywiście są to kalorie pozabiałkowe.

Białko

Podczas tego rodzaju diety leczniczej zaleca się aby ilość spożywanego białka wynosiła mniej więcej 1 g na kilogram masy ciała w ciągu doby. Jeśli jest się po przebytym wirusowym zapaleniu wątroby albo cierpi się na jej stłuszczenie, ilość białka powinna być powiększona do 1,5 g.

Dlaczego białko jest takie ważne? Ponieważ po pierwsze zmniejsza nacieczenia tłuszczowe, a po drugie pomaga odbudować wątrobę. Dobrze jest gdy co najmniej 50 % białka w codziennej diecie pochodziło z produktów zwierzęcych.

Tłuszcze i węglowodany

Łączna ilość tłuszczu, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, łącznie nie powinna być większa niż 30-50 g w ciągu dnia. Jednakże w przypadku braku objaw żółtaczki można przyjąć za odpowiedni stosunek 1 g tłuszczu na 1 kg masy ciała. Tłuszcz jest produktem, z którym trzeba się w diecie wątrobowej obchodzić bardzo ostrożnie. Nie należy go dodawać do posiłków w surowej postaci.

Za uzupełnienie energii odpowiadają węglowodany. Na dobę powinny być przyjmowane w ilościach ok. 200-300 g, z czego 50-70 gram powinno być w postaci prostej i łatwo przyswajalnej.

Błonnik i witaminy

Choroby wątroby i innych narządów dróg pokarmowych u człowieka często łączą się ze wzdęciami i biegunkami. Z tego powodu błonnik powinien być całkowicie wykluczony z diety. Sama sól kuchenna może być przyjmowana w maksymalnej ilości 5 g na 24 godziny. Podczas schorzeń wątroby zaburzone są funkcje magazynowania i wchłaniania się witamin i innych minerałów w organizmie.

Przy stosowaniu diety wątrobowej poleca się spożywać 1000-1500 mg potasu na 1000 kcal jedzenia. Ludzie z marskością wątroby często mają za mało wapnia, selenu i cynku, więc trzeba również zająć się tą kwestią. Ograniczenie tłuszczu w diecie oznacza, że witamy naturalnie rozpuszczane w nich są wchłaniane przez organizm w mniejszym stopniu, dlatego ich zwiększenie powinna wyrównać powstałe niedobory. Chodzi tu głównie o witaminę D, E, K oraz beta-karoten. Jako dodatek wspomagający odporność organizmu i walkę z chorobą do jadłospisu należy dodać produkty z dużą zawartością witaminy C.

O ile podanie składników odżywczych z sensie ilościowym jest ważne, często nie mówi to zbyt wiele. W związku z tym, poniżej przedstawiamy listę polecanych i zakazanych produktów podczas stosowania diety wątrobowej.

Dieta wątrobowa – Produkty i składniki odżywcze

Polecane produkty

Codzienna porcja tłuszczu może być zapewniona poprzez spożywanie różnego rodzaju olejów roślinnych takich jak słonecznik, kukurydza, pestki winogron, soja czy bezerukowy rzepak. Dobre jest też dodawanie do potraw oliwy z oliwek lub masła. Beta-karoten dostarczony może być dzięki marchwi, a także pomidorów, kabaczków, dyni, jarmużu i sałaty.

Znaczne ilości witaminy C zawierają pomarańcze, jabłka, czarna porzeczka i truskawki. Te ostatnie mają jej podobno więcej niż sama cytryna. Do tego zaleca się spożywać jasne i/lub czerstwe pieczywo. Jeśli chodzi o produkty mięsne, najważniejsze jest, aby były one chude. Wchodzi w to zarówno wołowina, kurczak, jak i jagnięcina. Najlepsze ryby to szczupaki, leszcze i dorsze. Poza tym można jeść szynkę, chudą kiełbasę, polędwicę i wytwarzane z drobiu wędliny.

Bardzo ważne też jest picie bardzo dużej ilości wody mineralnej, koniecznie niegazowanej!

Zakazane produkty

Oczywiście skoro istnieją pokarmy polecane w diecie wątrobowej to są też te, które trzeba omijać szerokim łukiem. Na pierwszym miejscu znajduje się alkohol, bardzo szkodzący wątrobie, a także inne używki w postaci kawy, mocnej herbaty i niestety kakao. Schorzenia dróg pokarmowych powodują wzdęcia i inne temu podobne dolegliwości, więc tego typu produkty powinny zostać całkowicie wyeliminowane. Należą do nich nasiona roślin strączkowych, ogórki i kalafiory, zielony groszek, kukurydza, cebula oraz śliwki, czereśnie i gruszki.

Powinno się także wyeliminować produkty bogate w tłuszcze zwierzęce, błonnik, cholesterol i kwas szczawiowy. Chodzi tu o smalec, mleko, żółtka jaj, słoninę, szpinak i boczek. Oczywiście o słodyczach i owocach suszonych także można całkowicie zapomnieć. Ponadto nie należy pić wody gazowanej oraz gazowanych napojów, gdyż mogą dodatkowo powodować wzdęcia.

Dla kogo dieta wątrobowa

Dieta wątrobowa polecana jest przede wszystkim dla ludzi cierpiących na choroby wątroby i narządów dróg pokarmowych, jak i tych co dopiero zostali z nich wyleczeni i potrzebują odpowiedniego planu żywnościowego, aby wrócić do pełni zdrowia. Oczywiście nie ma żadnych przeciwwskazań, by stosować ją bez posiadania jakichkolwiek dolegliwości. Można ją wówczas traktować jako dietę prewencyjną i włączać okresowo.

Spodziewane efekty działania diety

Pod względem leczniczym i rekonwalescencyjnym dieta wątrobowa pozwala na szybszą regenerację i oczyszczenie chorego organu wewnętrznego. Szczególnie polecana tym, którzy dotychczas nie dbali o swoje posiłki, podlegali stresowi, a także nadużywali alkoholu.  Dzięki diecie wątrobowej możliwa jest poprawa ogólnego stanu zdrowia fizycznego i psychicznego. Skóra, włosy i paznokcie odzyskają zdrowy wygląd, a samopoczucie znacznie się poprawi.

Ponadto, stosowanie w życiu diety wątrobowej na stałe pozwoli zachować odpowiednią masę ciała. Mniejsze spożywanie ciężko strawnych i tłustych produktów doprowadzi do zgubienia zbędnych kilogramów. Jeśli doda się do tego zwykłą aktywność fizyczną, szczupła, a zarazem zdrowa sylwetka będzie na wyciągnięcie ręki i nie trzeba będzie martwić się efektem jojo.

Jeśli macie jakieś własne spostrzeżenia na ten temat, koniecznie się nimi podzielcie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułDlaczego warto korzystać z kantorów internetowych?
Następny artykułSkuteczna nauka języków obcych
Redakcja serwisu to grupa specjalistów z wielu dziedzin, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą z czytelnikami. Wśród nich znaleźć można psychologów, kosmetologów, dietetyków czy pracowników służby zdrowia. Często publikujemy również artykuły podmiotów zewnętrznych, których profesjonalizm nie budzi żadnych wątpliwości. Nasza redakcja zawsze stara się znaleźć najbardziej interesujące i ważne dla czytelników tematy. Mamy również nadzieję, że publikowane przez nas treści zawsze będą pomocne i inspirujące. Niezmiennie zależy nam najbardziej na satysfakcji i zadowoleniu naszych czytelników.

Dodaj swój komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.